Show simple item record

dc.contributor.advisorBeddari, Ellinor
dc.contributor.authorHalvorsen, Lisa
dc.date.accessioned2022-08-01T11:39:45Z
dc.date.available2022-08-01T11:39:45Z
dc.date.issued2022-05-05
dc.description.abstractI denne studien undersøker jeg ungdommer med migrene og deres mestringserfaringer. Jeg har drøftet forskningsspørsmålene «Hvordan opplever ungdommene å mestre migrene og utfordringer knyttet til migrene i ulike sammenhenger?», «Hvordan opplever ungdommene støtten fra omgivelsene?» «Hvordan kan helsesykepleiere styrke ungdommers mestring knyttet til migrene?». Ved å oppsøke ungdommers mestringserfaringer, er hensikten å bidra med kunnskap som kan gi et mer nyansert bilde og en dypere innsikt i hvordan sykdommen påvirker ungdommene på ulike måter, og som kan bidra til å utvikle tiltak for å lette sykdomsbyrden, øke trivsel og mestring for ungdom som lever med migrene. Metoden som er brukt er kvalitativ metode, og metode for datagenerering er kvalitativ rundspørring. Ungdommene har svart skriftlig på åpne spørsmål gjennom et elektronisk skjema. Som hovedfunn i undersøkelsen ble det identifisert fire overordnede tema: 1) «Det går ut over alt jeg gjør og vil gjøre», som beskriver belastninger ungdommene opplever på flere områder; 2) «Har lært å ta vare på meg selv», som beskriver ungdommers mestringserfaringer, 3) «Verdsetter støtten fra andre, men varierer hvor godt de forstår», som beskriver betydningen av sosial støtte & 4) «De skjønner ikke, de tror ikke det er så ille», hvor ungdommene forteller at de mangler forståelse og anerkjennelse for det å leve med migrene. Funnene gir innsikt i de utfordringene ungdommer med migrene har på en rekke områder, og at dette kan ha betydning for trivsel og mestring. Mange har gode forutsetninger for å håndtere hverdagen med migrene, og bruker ulike mestringsstrategier ut fra hvor håndterbare utfordringene oppleves. Ungdommene viser mye ansvar for egen helse, men trenger fortsatt støtte. Støtte i form av forståelse og anerkjennelse kan å ha betydning for å motvirke følelse av maktesløshet og lite kontroll, og kan bidra til å styrke mestring. Undersøkelsen synliggjør samtidig et behov for å tenke helhetlig rundt ungdommer som har migrene. Siden skolen av mange oppleves utfordrende, vil det være av betydning at skolemiljøet fremmer trivsel og mestring, slik at ungdommene har gode forutsetninger for å opprettholde skoleaktivitet. Helsesykepleiere kan være en ressurs for ungdommer med migrene, fordi de er en del av nærmiljøet til ungdommene i skolen, og kan bidra med et helhetsperspektiv gjennom sin kunnskap om helsefremming og forebygging.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25861
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3964
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.titleDet går ut over alt jeg gjør og skal gjøre: Ungdommers erfaringer med mestring ved migreneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)