Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWæge, Kjersti
dc.contributor.authorBerglund, Tord-Mikael
dc.contributor.authorFossen, Ingeborg Larsson
dc.date.accessioned2022-08-10T09:42:01Z
dc.date.available2022-08-10T09:42:01Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractHensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende forskningsspørsmål: Hvordan støtter læreren elevenes argumentasjon i de matematiske samtalene? Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på lyd- og videoopptak, samt observasjonsnotater i to ulike klasser ved en barneskole. Utvalget består av to ulike klasser med to ulike lærere – én 6. klasse og én 3. klasse. De to klassene har hatt forskjellig undervisningsopplegg, der temaet for økten er bestemt av den respektive læreren. I studien er det gjennomført en analyse av elevenes resonnering og argumentasjon ved bruk av rammeverket til Conner, Singletary, Smith, Wagner og Francisco (2014) som identifiserer lærerens grep i den kollektive klasseromssamtalen. Videoopptakene våre ble transkribert og systematisert i henhold til overnevnte rammeverk. I diskusjonskapittelet (Kapittel 5), vil vi trekke frem mønster vi har sett i klasseromssamtalen og sammenlikne funn fra analysen opp mot tidligere forskning og teori på området. Grad av åpenhet i undervisningen, klassemiljø, normer og regler i klassen og lærerens rolle er faktorer som kan påvirke elevenes resonnering og argumentasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26053
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectargumentasjonen_US
dc.titleLærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinneten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)