Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.advisorHansen, Monica Nymoen
dc.contributor.authorHagen, Heidi
dc.contributor.authorSørum, Ina Margrethe
dc.date.accessioned2022-08-10T09:46:03Z
dc.date.available2022-08-10T09:46:03Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractSammendrag I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene påvirke elevaktiviteten”. I det teoretiske rammeverket presenterer vi fire nivåer for kommunikasjon (Brendefur og Frykholm, 2000). Deretter gjør vi rede for tradisjonell og undersøkende undervisning, ulike kommunikasjonsmønstre og produktive samtaler før vi til slutt knytter disse opp til de ulike nivåene i kommunikasjonen. I tillegg fremstiller vi en teoretiske modell for lærer- og elevinteraksjoner (Drageset og Allern, 2020). Avslutningsvis gjør vi rede for lærerens kompetanse og formativ vurdering. Forskningsprosjektet vårt er et komparativt, kvalitativt, eksperimentelt case-studie som er gjennomført med observasjon, kombinert med lyd- og videoopptak. Utvalget i prosjektet består av en lærer som tilfredsstilte våre krav, og datamaterialet består av til sammen seks undervisningstimer. Våre data ble transkribert, kodet og sortert inn i rammeverket til Drageset og Allern (2021). Rammeverket måtte justeres underveis ved å slå sammen opprinnelige samtaletrekk og å opprette en ny kategori med bakgrunn i empiri. Resultatet ga oss et overblikk over hvordan læreren legger opp til matematisk kommunikasjon, og om tusjtavle som verktøy påvirket elevaktiviteten. Resultatene fra forskningen viser at læreren legger opp til kommunikasjon på ulike måter i undervisning uten tusjtavler og med tusjtavler. I undervisning uten tusjtavler foregår mye av kommunikasjonen ved at læreren demonstrerer og foreleser, og elevenes bidrag er korte svar uten forklaring. I undervisning med tusjtavler har kommunikasjonen beveget seg i retning av en mer elevaktiv undervisning. Dette skjer ved at lærer legger opp kommunikasjonen slik at elevenes tanker, ideer og strategier er i fokus.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26056
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleVeien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)