dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.advisor | Hansen, Monica Nymoen | |
dc.contributor.author | Hagen, Heidi | |
dc.contributor.author | Sørum, Ina Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T09:46:03Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T09:46:03Z | |
dc.date.issued | 2022-05-15 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene påvirke elevaktiviteten”. I det teoretiske rammeverket presenterer vi fire nivåer for kommunikasjon (Brendefur og Frykholm, 2000). Deretter gjør vi rede for tradisjonell og undersøkende undervisning, ulike kommunikasjonsmønstre og produktive samtaler før vi til slutt knytter disse opp til de ulike nivåene i kommunikasjonen. I tillegg fremstiller vi en teoretiske modell for lærer- og elevinteraksjoner (Drageset og Allern, 2020). Avslutningsvis gjør vi rede for lærerens kompetanse og formativ vurdering.
Forskningsprosjektet vårt er et komparativt, kvalitativt, eksperimentelt case-studie som er gjennomført med observasjon, kombinert med lyd- og videoopptak. Utvalget i prosjektet består av en lærer som tilfredsstilte våre krav, og datamaterialet består av til sammen seks undervisningstimer. Våre data ble transkribert, kodet og sortert inn i rammeverket til Drageset og Allern (2021). Rammeverket måtte justeres underveis ved å slå sammen opprinnelige samtaletrekk og å opprette en ny kategori med bakgrunn i empiri. Resultatet ga oss et overblikk over hvordan læreren legger opp til matematisk kommunikasjon, og om tusjtavle som verktøy påvirket elevaktiviteten.
Resultatene fra forskningen viser at læreren legger opp til kommunikasjon på ulike måter i undervisning uten tusjtavler og med tusjtavler. I undervisning uten tusjtavler foregår mye av kommunikasjonen ved at læreren demonstrerer og foreleser, og elevenes bidrag er korte svar uten forklaring. I undervisning med tusjtavler har kommunikasjonen beveget seg i retning av en mer elevaktiv undervisning. Dette skjer ved at lærer legger opp kommunikasjonen slik at elevenes tanker, ideer og strategier er i fokus. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26056 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Veien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |