dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.advisor | Wang, Oskar Jensen | |
dc.contributor.author | Henriksen, Preben Bjørkås | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T09:47:16Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T09:47:16Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver
i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking
Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er
undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms,
flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie.
Metodene jeg har benyttet for å samle inn data er videoobservasjon med GoPro-kamera av
elever i gruppearbeid. I analysen har jeg benyttet et analyseverktøy utviklet av Stålesen &
Hansen (2021). Her har jeg studert flyt gjennom å se på faglig engasjement gjennom
kategorier innen on-task og off-task adferd hos elevene.
Funn 1 viste at undervisningsmetoden Thinking Classroom bidro til tidlig faglig engasjement
hos syv av åtte grupper. Elementer som tidlig igangsettelse, tilfeldige grupper, vertikale flater
og verbal gjennomgang hvor elevene sto oppreist, tilrettela for dette. En annen faktor som
kan ha spilt inn på tidlig faglig engasjement er at det var et klart og tydelig mål med
oppgaven. Funn 2 viste at en gruppe fikk til å jobbe selv om oppgaven virket for vanskelig.
Dette funnet samsvarer ikke med Flytmodellen til Csikszentmihalyi (1990). Gruppen viste
utholdenhet, som hindret de i å bikke over til frustrasjon som mest sannsynlig hadde resultert
i at de hadde gitt opp. Funn 3 viste til varierende gruppesamarbeid. Jeg valgte å tolke dette
som at det var usikkerhet blant elevene om hvilken rolle de skulle ta på seg i gruppearbeidet.
Noen grupper fikk til et godt samarbeid, mens andre samarbeidet mindre godt. Jeg så
grupperinger innad i gruppene, hvor to jobbet godt i lag. Her var det tendenser til gruppeflyt.
Jeg så også at grupper på tre fikk til å arbeide selv om en elev var off-task store deler av tiden. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26059 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Undersøkende matematikk | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Flyt | en_US |
dc.subject | Flow | en_US |
dc.subject | Flytmodellen | en_US |
dc.subject | Thinking Classrooms | en_US |
dc.subject | Tenkende klasserom | en_US |
dc.subject | Lærer | en_US |
dc.subject | Engasjement | en_US |
dc.subject | Faglig engasjement | en_US |
dc.subject | Gruppeflyt | en_US |
dc.subject | Gruppearbeid | en_US |
dc.subject | Vertikale flater | en_US |
dc.subject | Verbalt | en_US |
dc.subject | Tilfeldige grupper | en_US |
dc.title | Flyt i et Thinking Classroom | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |