Show simple item record

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorBjørnsen, Taran Cecilie
dc.date.accessioned2022-08-11T05:48:50Z
dc.date.available2022-08-11T05:48:50Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractProblemstillingen og forskerspørsmålene for masteroppgaven er: «Seksualitetsundervisning i samfunnsfag gjennom grunnskolens periode: skiftende tematikk og relevans?» 1. Hvordan har innhold og fokus på seksualitetsundervisning i samfunnsfaglige læreplaner endret seg fra mønsterplanen 1974 til kunnskapsløftet 2020? 2. Hvordan vektlegger et utvalg lærere seksualitetsundervisningen i samfunnsfag? 3. Hvordan opplever et utvalg elever på 10.trinn seksualitetsundervisningen i samfunnsfag?’ Masteroppgaven støtter seg til Goodlad, Klein og Tyes (1979) læreplanteori om ulike læreplannivåer, som et gjennomgående perspektiv i oppgaven. Den formelle, oppfattede og erfarte læreplanen gjenspeiles i masteroppgavens problemstilling og forskerspørsmål. Studien har tatt i bruk en mixed methods tilnærming med læreplananalyse, intervju av lærere og spørreundersøkelse til elever på 10.trinn. Andre teoretisk utgangspunkter som har vært sentralt i masteroppgaven er Røthing og Svendsen (2009) sitt kulturperspektiv på seksualitet. Videre har Goldschmidt-Gjerløws (2022) forskning på mulige faktorer som kan påvirker undervisningen om seksualitet, vært sentralt. I tillegg er Sex og samfunns (2022) kartlegging av seksualitetsundervisningen i skolen, relevant i sammenligning- og drøfting av funnene fra lærerintervjuene og elevundersøkelsen. Oppgaven identifiserer tre hovedfunn: 1) analysen av de formelle læreplanene viser minskende heteronormativ undervisning 2) lærerintervjuene avdekker ønsker og behov for økt kompetanse i undervisningen om seksualitet 3) Spørreundersøkelsen viser mangelfull undervisning om seksualitet i samfunnsfaget på ungdomsskolen. Læreplanen har gått fra å fremme det heteroseksuelle kjernefamilien som ideal til å vektlegge respekt, grensesetting og mangfold. Lærernes praksis er varierende, og lærerne vektlegger at økt kunnskap om seksualitet vil bidra til en bedre seksualitetsundervisning. Elevene kritiserer undervisningen om seksualitet og savner mer undervisning som fremmer det seksuelle mangfoldet og er fri for tabu.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26095
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.title«Det er mange spørsmål mange sitter igjen med, men aldri får svar på siden undervisningen er dårlig» En studie av ulike aspekter ved samfunnsfaglig seksualitetsundervisningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)