Show simple item record

dc.contributor.advisorSollied, Sissel
dc.contributor.authorStrand, Elena
dc.date.accessioned2022-08-11T05:56:40Z
dc.date.available2022-08-11T05:56:40Z
dc.date.issued2022-05-01en
dc.description.abstractI Norge har mange barn en flerkulturell bakgrunn, noe som fører til en økning i antall barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehager. I de senere år er det satt et økt fokus på tidlig språkstimulerende arbeid i barnehager. Norske og internasjonale studier konkluderer at det er en sammenheng mellom språklige aktiviteter i barnehagen og senere leseferdigheter. Det finnes imidlertid lite kunnskap om barnehagens faktiske praksiser og erfaringer knyttet til språkstimulerende arbeid med flerspråklige barn som har språklige utfordringer. Formålet med studien er å få innblikk og øke kunnskap om hvordan barnehagelærere arbeider med språkstimulering av flerspråklige barn som har sen språkutvikling. Undersøkelsen dreier seg i stor grad rundt temaene flerspråklighet, sen språkutvikling hos barn i barnehagealder og språkstimulerende tiltak. Med bakgrunn i dette ble det satt opp følgende problemstilling: «Hvordan kan barnehagelærere fremme norskspråklige kompetanse hos flerspråklige barn med sen språkutvikling?» Undersøkelsen bygger på kvalitativ metode med fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen ble det gjennomført fire semistrukturerte intervju. Utvelgelse av informanter er gjort strategisk på den måten at informantene representerte egenskaper som er relevante for prosjektets problemstilling. Resultatene i denne studien indikerer at utredning, samarbeid og tiltak er de viktigste komponentene som har stor betydning for å fremme norskspråklige kompetanse hos flerspråklige barn som har sen språkutvikling. Barns forutsetninger og ressurser danner grunnlag for utvikling av barns første -og andrespråk. Velutviklet flerspråklighet vil føre til utvikling av funksjonell flerspråklighet som er vesentlig for å kunne mestre tilværelsen både i eget språksamfunn og i storsamfunnet. Et annet funn peker mot at det er kompetansebehov blant barnehagelærere innenfor feltet flerspråklighet og flerspråklig utvikling. Pedagogisk kompetanse om barns språkutvikling har betydning for alt språkstimulerende arbeid. Utdanningsinstitusjoners tilbud bør samsvares med behovet i dagens samfunn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26110
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectFlerspråklighet.en_US
dc.subjectSen språkutviklingen_US
dc.titleFlerspråklige barn med sen språkutviklingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)