Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Fredrik
dc.contributor.authorBorch, Maren
dc.date.accessioned2022-08-11T05:57:40Z
dc.date.available2022-08-11T05:57:40Z
dc.date.issued2022-05-12en
dc.description.abstractMasteravhandlingen undersøker om utviklingsarbeidet «inkluderende barnehage- og skolemiljø» kan være til hjelp og støtte for de stille barna i barnehagen. Formålet var å undersøke om dette allmenpedagogiske utviklingsarbeidet kunne ha en innvirkning på de stille barnas atferd, å fungere som et spesialpedagogisk systemrettet tiltak. Problemstillingen til prosjektet er; Hvordan kan utviklingsarbeidet «inkluderende barnehage- og skolemiljø» påvirke barnehagens arbeidsmetode slik at det fører til endringer i atferden til de stille barna i barnehagen? Utviklingsarbeidet handler om å skape et inkluderende miljø og forebygge mobbing og andre krenkelser. Et inkluderende miljø kjennetegnes av at alle barna er en del av, og føler seg som en del av et trygt fellesskap, der de blir sett og anerkjent for den de er. Dette samsvarer med faglitteratur om hva som kan være til hjelp for barn med innagerende atferd. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer med 3 barnehagesansatte som har jobbet med utviklingsarbeidet har jeg innhentet empiri. Datamaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Funnene viser at informantene har ulike opplevelser av utviklingsarbeidet, og at videre arbeid med å skape en felles forståelse blant personalet er nødvendig. De tiltakene som er blitt gjort og endringer som har skjedd innad hos de ansatte, der de er blitt mer bevisst sin egen rolle, blitt mer bevisst på fellesskapet og på de stille barnas behov, samsvarer med faglitteratur om hva som er til hjelp for de stille barna i barnehagen. Informantene rapporterer små, men interessante endringer i atferden til de stille barna etter gjennomført utviklingsarbeid. For eksempel at barna tar mer kontakt og er blitt tryggere i enkelte situasjoner der de tør å si ifra. At de ikke har merket større endringer på de stille barnas atferd kan komme av at barnehagen ikke har hatt et spesifikt fokus på disse barna i utviklingsarbeidet. Manglende kompetanse rundt alvorligheten av innagerende atferd og de ansattes syn på barn som viser stille atferd kan være en annen grunn til de få endringene de rapporterer. Barnehagen har også vært preget av mye sykefravær som kan være en innspillende faktor på resultatene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26112
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleDe stille barnas plass i et utviklingsarbeiden_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)