Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorLangsæther, Mathias Johannessen
dc.contributor.authorKleven, Jakob Pedersen
dc.date.accessioned2022-08-15T14:06:30Z
dc.date.available2022-08-15T14:06:30Z
dc.date.issued2022-05-14
dc.description.abstractI denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av den nye læreplanen, LK20, har tematikken rundt bruken av virkelighetsnære oppgaver og undersøkende matematikkundervisning blitt svært relevant, der vi kan se at bruk av virkelighetsnære oppgaver i undervisningen kan være et verktøy for læreren i arbeid mot en mer tverrfaglig og utforskende undervisning. Gjennom bruk av mixed methods har vi samlet inn data ved hjelp av videoobservasjon, og bruk av spørreskjema. Undervisningen ble gjennomført på fem ulike grupper i en 8. klasse, der 16 elever deltok. Å observere motivasjon er utfordrende. For å kunne vurdere og tolke elevenes motivasjon videreutviklet vi fire indikatorer for motivasjon. Disse indikatorene var (1) konsentrasjon, (2) kroppsspråk, (3) muntlig aktivitet og (4) be om veiledning. Indikatorene var alle viktige faktorer som hjalp oss i å avgjøre hvilken motivasjon elevene faktisk uttrykte. Studien vår har vist at en virkelighetsnær oppgave, i en undersøkende matematikkundervisning kan virke motiverende for elevene. Resultatene våre tydet på at elevene i stor grad viste tegn på selvbestemmelse. Sett opp mot selvbestemmelseskontinuumet indikerte dette derav på indre motivasjon. Denne virkelighetsnære oppgaven viste seg også å være mer motiverende for elevene, sammenlignet med den tradisjonelle matematikkundervisning som de var vant med. Noen elever viste også til lavere motivasjon. Ved enkelte situasjoner kunne vi se at noen elever oppsøkte forstyrrende situasjoner framfor å arbeide med oppgavens innhold. Sett opp mot selvbestemmelseskontinuumet indikerte dette amotivasjonen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26186
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectLERen_US
dc.subject3903en_US
dc.titleMotivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)