Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.advisorLiset, Marte
dc.contributor.authorKlasbu, Mari Gullner
dc.contributor.authorJensen, Mia Fyhn
dc.date.accessioned2022-08-15T14:24:47Z
dc.date.available2022-08-15T14:24:47Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDenne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks undervisningsoppgave, hvor lærere må ha både kunstfaglig, faglig og didaktisk kompetanse. Gjennom et etnografisk forskningsdesign, har vårt mål vært å forstå kvaliteter i den sosiale virkeligheten til deltakerne i samarbeidet og deres omgivelser. Drøftingen skjer i lys av teori og forskning på tverrfaglige møter mellom drama og norsk. Vi plasserer oss i et forskningsfelt hvor det de siste 20 årene har blitt forsket på samarbeider mellom skolen og eksterne kunstfaglige aktører. Forskning viser at lærerenes estetiske kompetanse i skolen er mangelfull. I lys av at Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 etterspør estetiske og kreative arbeidsformer i fag, har vi ønsket å undersøke hvordan et samarbeid med kulturskolen kan bidra til økt kompetanse. Konklusjonen er at i møtet mellom to ulike seksjoner og to ulike fag oppstår det et mulighetsrom hvor det teatrale symbolspråket blir en inngang til å tolke og skape tekst. Dette mulighetsrommet fremstår likevel som et relativt uutnyttet potensial, noe som kan knyttes til praktiske forhold ved samarbeidet, og ulikheter i praksis i opplæringssektoren og kunst- og kultursektoren.en_US
dc.description.abstractThis qualitative case study discusses a collaborative project between a theatre instructor from the culture school (kulturskolen) and a language teacher at the primary level. The collaboration is discussed based on the following topic of inquiry: «In what ways can a collaboration between an elementary school and a culture school lift the norwegian language education in the first school years». The study is based upon a definition of drama as a complex teaching task, made by Aud Berggraf Sæbø (1998, s. 44). The definition states that the teacher must have both artistic comptence, subject competense, and didactic competence. Through an ethnographic research design, our goal has been to understand the qualities of the social reality of the participants in the collaboration and their environment. The discussion takes place in the light of theory and research on interdisciplinary instruction in Drama and Norwegian. For the past 20 years there has been done research on collaborations between schools and external artistic actors. Research shows that teachers' aesthetic competence in school is deficient. The fact that the Curriculum from 2020 demands aesthetic and creative forms of subject instruction, has made us want to investigate how a collaboration with the cultural school can contribute to increased competence. The conclusion is that, in the meeting between two different sections and two different subjects, a space of opportunity arises where the theatrical symbolic language becomes an entrance to interpret and create text. Nevertheless, this area of opportunity appears to be a relatively untapped potential. This can be linked to practical aspects of the collaboration, and differences in practice in the Education Sector and the Arts and Culture Sector.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26188
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectDramaen_US
dc.subjectDramaen_US
dc.subjectTeateren_US
dc.subjectTheatreen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectPlayen_US
dc.subjectKulturskolenen_US
dc.subjectThe culture schoolen_US
dc.subjectEt utvidet tekstbegrepen_US
dc.subjectAn expanded text concepten_US
dc.subjectTverrseksjonelle samarbeideren_US
dc.subjectIntersectional collaborationsen_US
dc.subjectLiteracyen_US
dc.subjectLiteracyen_US
dc.subjectTverrfagligheten_US
dc.subjectInterdiciplinary teachingen_US
dc.subjectDanningen_US
dc.subjectFormationen_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectEarly years educationen_US
dc.subjectEstetiske læreformeren_US
dc.subjectaesthetic teachingen_US
dc.subjectNorsken_US
dc.subjectNorwegianen_US
dc.titleVirkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)