Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersson, Annica
dc.contributor.authorWirkola, Elisabeth
dc.date.accessioned2022-08-15T14:26:33Z
dc.date.available2022-08-15T14:26:33Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys av sosiokulturelle læringsteorier i det sosiopolitiske aspektet og sett på hvordan elevene kan styrkes i klasserommet gjennom tiltak som styrker deres posisjon. Masteren er en del av MIM-prosjektet, Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies, som har som formål å undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget og med den kunnskapen utvikle en styrkebasert pedagogikk. Studien er en kvalitativ kritisk studie, hvor fire respondenters fortellinger om deres opplevelse at matematikk på ungdomskolen har blitt analysert for å komme fram til storylines som fanger respondentenes opplevelse. Dette er sett opp mot teori innenfor sosiokulturell læring i et sosiopolitisk perspektiv. Hovedfunnet fra studien er at respondentene har blitt posisjonert av både lærere og seg selv på en slik måte at det har vært til hinder for læring og har resultert i negative beskrivelser av seg selv og vegring av deltagelse i matematikkfaget. Denne posisjonen er i kontrast til posisjoneringen de har utenfor skolen og hvordan de bruker og opplever matematikk utenfor skolen. Det viktigste å dra fra dette er at en som lærer må være bevist sin det ansvaret som ligger i å skape et godt læringsmiljø hvor en unngår uheldige posisjoneringer som hindrer læring. Nøkkelord: empowerment, etnomatematikk, kultur, Critical Mathematical Education, diskurs, posisjon, sosiokulturell læringsteori, sosiopolitisk aspekt, klasser, kritisk tenking, matematikkvegring, matematikkglede, storyline, mestring, og samfunnen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26189
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleKulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylinesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)