dc.contributor.advisor | Danielsen, Fredrik | |
dc.contributor.author | Joks, Henriette | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T14:49:55Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T14:49:55Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering.
Formålet med prosjektet er å bidra med kunnskaper om hvordan tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker erfares fra et lærerperspektiv. Problemstillingen for studien er som følger: «Hvordan kan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker?». Jeg formulerte tre forskerspørsmål for å avgrense og spisse studien:
1. Hva er lærernes forståelse av begrepet internaliserte psykiske vansker?
2. Hvordan opplever lærerne forståelsen for psykiske vansker i samisk kultur?
3. Hva vektlegger lærerne som forutsetninger for å kunne tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker?
Resultatene fra denne studien indikerer at lærerne har stor vilje til å tilrettelegge for elever med internaliserte vansker. Informantene i studien trekker fram at kompetanse om internaliserte vansker og hvordan de kommer til synet på skolen er viktig for å kunne oppdage elever med internaliserte psykiske vansker. Et annet funn peket mot at lærere må ha kompetanse om hvordan man i samisk kultur snakker om psykisk helse. Videre erfarer informantene at gode relasjoner, et godt skole-hjem-samarbeid og et godt lærersamarbeid må ligge i grunn for at man skal kunne tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26196 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Sápmi | en_US |
dc.subject | internaliserte vansker | en_US |
dc.subject | samisk kultur | en_US |
dc.subject | samisk samfunn | en_US |
dc.subject | psykiske vansker | en_US |
dc.subject | psykisk helse | en_US |
dc.subject | internaliserte psykiske vansker | en_US |
dc.subject | same | en_US |
dc.title | «Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vansker | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |