dc.contributor.advisor | Simensen, Anita Movik | |
dc.contributor.author | Skårvik, Mathilde Ingilæ | |
dc.contributor.author | Skårvik, Victoria Carolin | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T15:19:39Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T15:19:39Z | |
dc.date.issued | 2022-05-15 | |
dc.description.abstract | Etter inntredelsen av den nye læreplanen LK20 er det i matematikkfaget større fokus på problemløsning og utforskende arbeid. Når undervisningen skal fokusere i stor grad på disse ferdighetene, vil det være naturlig at de summative vurderingsmetodene lærere velger speile seg i samme retning, da summativ vurdering brukes for å bekrefte hva elevene kan sett i sammenheng med definerte læringsmål. Tradisjonelt sett har summativ vurdering av elevenes kompetanse vært basert på skriftlige matematikkprøver der elevene i stor grad har måtte kunne regler og strategier for å komme frem til det riktige svaret. Matematikkprøvene har ofte hatt fokus på om svaret var riktig eller galt, der den instrumentelle forståelsen har blitt vektlagt. Derfor ønsket vi med denne oppgaven å fokusere og å forske på hvordan en matematikklærer kan legge opp den summative vurderingen slik at den gjenspeiler fokuset LK20 fremmer.
Denne masteroppgaven handler om hvordan matematikklærere på ungdomstrinnet kan gjennomføre summativ vurdering av elevenes faglige kompetanse, i stedet for ensidig bruk av den tradisjonelle skriftlige matematikkprøven som ofte trekker seg over en skoletime. Hensikten er å vise hvordan variasjon i bruk av vurderingsmetoder og vurderingssituasjoner kan stimulere til økt kompetanse, og videre gi en tydeligere oversikt over elevenes ferdigheter og kompetanse. Samt en dypere innsikt i elevenes faglige forståelse. Forskningen har en kvalitativ tilnærming der datamaterialet består av semistrukturerte intervju av ungdomsskolelærere, samt dokumentanalyse av vurderingsarbeid informantene bruker i sin arbeidshverdag. Med bakgrunn av våre analyser i forhold til datamaterialet fant vi ut at det er sammenheng mellom bruk av varierende vurderingsmetoder og å lykkes med å vurdere elevenes kompetanse på en hensiktsmessig måte. Ved å bruke både skriftlige, muntlige, digitale og tverrfaglige oppgaver, vil elevenes kompetanse, forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i større grad komme til syne. På denne måten kan lærere gjennomføre summativ vurdering som er i tråd med LK20, og gi økt sjanse til å lykkes med vurderingsarbeidet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26254 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.title | Summativ vurdering i matematikk på ungdomsskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |