Show simple item record

dc.contributor.advisorWoll, Kristin
dc.contributor.authorJohansen, Marius
dc.date.accessioned2010-08-25T07:08:10Z
dc.date.available2010-08-25T07:08:10Z
dc.date.issued2010-05-18
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg aktørene i reiselivsnæringen og deres refleksjoner rundt behovet for kompetanse i næringen. Reiselivsnæringen er et av satsningsområdene i Soria Moria-erklæringen og i erklæringen står det at regjeringen ønsker å utvikle en nasjonal strategi for reiselivsnæringen. Målet med strategien er blant annet å øke lønnsomheten i næringen, noe som regjeringen blant annet ønsker å få til gjennom et kompetanseløft i næringen. Den teoretiske delen i oppgaven består av teori om kompetanse og utdanning, i tillegg til at reiselivsnæringen som kontekst blir beskrevet i teorikapitelet. Viktige begreper i teoridelen er kompetanse, personlig kompetanse, sosial kompetanse, faglig kompetanse og metodisk kompetanse. Teoridelen viser at det er en rekke faktorer som spiller i forhold til kompetanse. Oppgavens forskningsstrategi er kvalitativ, årsaken til dette er at oppgaven ønsker å få frem aktørene i reiselivsnæringens egne refleksjoner rundt behovet for kompetanse i reiselivsnæringen. I analysedelen vil informantenes egne fortellinger og refleksjoner bli vektlagt. Datainnsamlingen har skjedd gjennom intervju. Funnene som kom frem i oppgaven gir indikasjoner om at aktørene i reiselivsnæringen i stor grad verdsetter personlig og sosial kompetanse høyt. Dette kan ha sammenheng med at reiselivsnæringen på mange måter er en servicenæring og at medarbeiderne i organisasjonene i reiselivsnæringen bruker en stor del av arbeidstiden sin sammen med kundene. Funnene tyder også på at aktørene i reiselivsnæringen mener at de får tak i den kompetansen de har behov for fra utdanningssystemet, men at arbeidserfaring er høyt verdsatt.en
dc.format.extent562876 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2626
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2372
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3912nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.titleKompetanse i reiselivsnæringen : en analyse av refleksjonene til aktører i reiselivsnæringenen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)