dc.description.abstract | Gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK2020) er urfolk og nasjonale minoriteter blitt løfta som temaområde i skolen. I dette kapittelet ser vi på hvilken plass samene og de nasjonale minoritetene har i overordna
del og i samfunnsfaglæreplanen, og diskuterer hva dette har å si for
undervisninga i samfunnsfag. Kapittelet har to hoveddeler. For det
første undersøker vi læreplanen ut fra hva den sier om samene som
urfolk og de nasjonale minoritetene. Et viktig poeng her er å se og vise
sammenhengene mellom de ulike delene av læreplanen, fra overordna
del og til de forskjellige nivåene (relevans, kjerneelementer, tverrfaglige
tema og kompetansemål) av læreplanen i samfunnsfag. Denne første
delen er deskriptiv/analytisk og søker å kartlegge og forstå læreplanens
bakgrunn og innhold. Ut fra denne gjennomgangen diskuterer vi hva
det vil si å integrere urfolks- og minoritetsrelaterte tema i skolen.
Til dette ligger tilknytninga til de tverrgående temaene og særlig til
demokrati og medborgerskap. Denne delen er analytisk og preskriptiv
i den forstand at vi beveger oss i retning av å komme med anbefalinger
basert på det vi finner i analysen.<p>
<p>Norge som stat er bygd på territoriet til to folk, samene og nordmenn. Fra 1990 har samene vært anerkjent som urfolk i Norge. Dette
er uttrykt i lovverk og internasjonale avtaler. De fem nasjonale minoritetene, anerkjent som sådan sia 1999, har en annen status enn samene,
men nevnes også spesifikt i læreplanen. Lover og rettigheter er én ting. Når det gjelder både samene og de nasjonale minoritetene i samfunn,
familier og enkeltes liv, handler det også om språk, tilhørighet og noen
ganger utenforskap. Skolens arbeid beveger seg dermed i et område
med mange spenninger og muligheter.<p>
<p>Som teoretisk grep vil vi anvende Sara Ahmeds (2000) begreper om
strange encounters, fremmede møter, for å forstå hvordan samer og minoriteter i en norsk sammenheng er blitt «de andre» og «de fremmede»,
og hva dette har å si for implementeringa av læreplanene. I tillegg vil
vi se til Martin Nakatas (2007) begrep det kulturelle grensesnittet, som
tar utgangspunkt i at skillet mellom ulike folk eller folkegrupper ikke
er vanntett, men heller kan karakteriseres som et grensesnitt med en
rekke posisjoner tilgjengelig. Både for samene og for de nasjonale
minoritetene kan relasjonene til majoritetssamfunnet karakteriseres
som et kulturelt grensesnitt. | en_US |