dc.contributor.advisor | Sydnes, Are Kristoffer | |
dc.contributor.author | Forsjord, Simen Blankenberg | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T04:20:20Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T04:20:20Z | |
dc.date.issued | 2022-05-30 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker hvordan tilsyn med kommunal beredskapsplikt og
påfølgende læringsprosesser i fem kommuner bidrar til å utvikle resiliente egenskaper.
Samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i kommunene blir stadig mer krevende.
Statsforvalteren fører tilsyn med kommunenes samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid, og
skal legge til rette for læring og utvikling av dette arbeidet. Det er imidlertid lite litteratur om
hvordan kommuner faktisk lærer av tilsyn og hvordan det kommunale arbeidet utvikles.
Oppgavens teoretiske rammeverk kopler sammen organisatorisk læring og organisatorisk
resiliens, som er et relativt nytt fagfelt. Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ casestudie, hvor empiri er innhentet gjennom dokumentanalyse og intervjuer av fem respondenter i fem ulike kommuner og
intervjuer av to respondenter hos to ulike Statsforvaltere. På bakgrunn av drøfting av tre
forskningsspørsmål har jeg konkludert oppgavens problemstilling: Hvordan arbeider
kommuner med læringsutbyttet etter tilsyn med kommunal beredskapsplikt og hvordan bidrar
læring til utvikling av resiliente egenskaper? Oppgaven konkluderer: tilsyn er en god læringsarena for kommuner, ved at planverk hvor resiliente egenskaper er etablert vurderes under tilsynet. Til disse planverkene gis det avvik og merknader, men det forekommer også faglig diskusjon og veiledning for hvordan
kommunene skal gå frem for å gjøre planverkene bedre. Dermed etableres det læringspunkter
under tilsyn som blir fulgt opp i kommunenes arbeid. Gjennom enkeltkretslæring gjør
kommunene endringer, eller lager nye planer i de planverkene hvor resiliente egenskaper er
etablert. Dermed bidrar læring til å utvikle resiliente egenskaper. Imidlertid er det
ressursproblemer i kommunene, som gjør det vanskelig å fastslå i hvilken grad resiliente
egenskaper utvikles i praksis. Konklusjonen reflekterer i stor grad annen forskning på feltet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26535 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-3920 | |
dc.subject | Samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | Organisatorisk læring | en_US |
dc.subject | Organisatorisk resiliens | en_US |
dc.subject | Tilsyn | en_US |
dc.subject | Kommunal beredskapsplikt | en_US |
dc.title | Utvikling av resiliente egenskaper gjennom tilsyn og læringsprosesser | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |