Show simple item record

dc.contributor.advisorKarstad, Rasmus Tørnes
dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorKarlsen, Petter Tobias
dc.date.accessioned2022-09-02T06:06:48Z
dc.date.available2022-09-02T06:06:48Z
dc.date.issued2022-05-31en
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført blant naturfagslærere på ungdomsskole og videregående skole. Problemstillingen er «Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporten i naturfag?» og den besvares gjennom forskningsspørsmålene: Hva vektlegger lærere i videregående i vurdering av forsøksrapporten? Hva vektlegger lærere i ungdomsskolen i vurdering av forsøksrapporten? Studien er basert på det kvalitative forskningsintervju, der fire lærere ble intervjuet der intervjuet ble basert på en løs intervjuguide som var laget på forhånd. Forskningen min viser til at det er mange elementer som er med i vurderingen av rapporter. Rapporten har en streng struktur som lærerne forventer elevene skal klare å holde, samtidig som elevene skal uttrykke seg på den naturfaglige måten, som ikke kan sammenlignes med å skrive i andre fag. Her er det enighet blant lærerne. Videre viser forskningen min at lærere har et fokus på diskusjonskapittelet, feilkildene som presenteres i diskusjonen og hvordan diskusjonen skaper et samspill med resten av rapporten. Her finner jeg individuelle forskjeller som ikke kan knyttes til undervisningsnivå. Som nyutdannet lærer har jeg fått en større forståelse for forsøksrapporten i naturfag og dette vil komme godt til nytte i arbeidshverdagen, både for meg og for mine fremtidige elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26587
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleHva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporter i naturfag?en_US
dc.typeMaster thesis
dc.typeMastergradsoppgave


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)