Show simple item record

dc.contributor.advisorGrowen, Ulf Mack
dc.contributor.authorBye, Maria
dc.contributor.authorRemen, Trine
dc.date.accessioned2010-09-14T08:31:55Z
dc.date.available2010-09-14T08:31:55Z
dc.date.issued2007-05
dc.description.abstractOppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilket analysemateriale bør inngå i strategiprosessen knyttet til implementering av Balanced Scorecard i Norsk Privatøkonomi ASA, og hvordan bruke resultatene fra strategiprosessen til å utarbeide deres Balanced Scorecard-perspektiver? Et ensidig fokus på finansielle parametre er ikke et godt nok grunnlag for å lede en virksomhet i et konkurranseutsatt marked. I 1992 lanserte Robert Kaplan og David Norton The Balanced Scorecard, som var basert på ideen om at det er langt mer enn oppfølgningen av rene kvantifiserbare økonomiske mål som er nødvendig for å nå virksomhetens overordnede mål. Regnskapets finansielle målinger er historiske, og forteller dermed mer om fortidens handlinger i selskapet, enn det fremtidige beredskapet. Balanced Scorecard er et verktøy for operasjonalisering av organisasjonens visjon og strategiske mål, som nettopp tar mer hensyn til det fremtidige ved hjelp av både finansielle og ikke-finansielle målinger. Målet og målene for Balanced Scorecard er drevet frem av bedriftens visjon og strategi, og bedriftens prestasjoner vurderes ut fra fire perspektiver: det finansielle, kundene, de interne prosessene og læring & vekst. For å bruke Balanced Scorecard i en bedrift, skal vi i denne oppgaven se at det først er en del grunnleggende informasjon og analyser som må ligge til rette. Med bakgrunn i de interne og eksterne analysene i strategiprosessen, avdekker vi ni kritiske suksessfaktorer som er sentrale for Norsk Privatøkonomi ASA. Med utgangspunkt i resultatene fra strategiprosessen kommer vi med et forslag til hvordan de kan tilpasse perspektivene i Balanced Scorecard til sine behov. Vi ser deretter hvilke særlige hensyn de bør ta ved operasjonaliseringen av Balanced Scorecard, for å unngå svakhetene kritikerne mener dette verktøyet har. Avslutningsvis vil vi diskutere casets teoretiske, metodiske og praktiske implikasjoner. Nøkkelord; strategiprosess, strategianalyse, The Balanced Scorecarden
dc.format.extent397860 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2663
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2408
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.titleStrategiprosessen knyttet til etablering av Balanced Scorecard i en tjenesteytende bedrift : en casestudie av Norsk Privatøkonomi ASAen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)