Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbelsen, Birgit
dc.contributor.authorFosse, Anette
dc.contributor.authorGaski, Margrete
dc.contributor.authorGrimstad, Hilde
dc.date.accessioned2022-09-08T10:44:16Z
dc.date.available2022-09-08T10:44:16Z
dc.date.issued2022-01-11
dc.description.abstractBAKGRUNN - Rekruttering av leger til distrikt er utfordrende. Ulike utdanningstiltak for å sikre leger til distrikt er etablert i mange land. Målet med denne studien var å samle kunnskap om hvilke tiltak i grunnutdanningen av leger som er etablert for å bidra til distriktsrekruttering, og hvilke resultater disse tiltakene har gitt.<p> <p>KUNNSKAPSGRUNNLAG - Vi gjorde et systematisk søk i databasene Cinahl, Eric, Medline og PsycInfo med søkeordene «rural», «remote», «workforce», «physicians», «recruitment» og «retention». Vi inkluderte artikler som oppfylte følgende kriterier: utdanningstiltak(ene) var tydelig beskrevet, studiepopulasjonen var uteksaminert fra grunnutdanning i medisin samt at utfallsmål omfattet arbeidssted (distrikt/ikke-distrikt) etter endt grunnutdanning.<p> <p>RESULTATER - Analysen inkluderte 58 artikler og omfattet utdanningstiltak i ti land. Tiltakene var av fem hovedtyper, ofte i kombinasjoner: prioritert opptak fra distrikt, studieplan med distriktrelevant læringsutbytte, regionalisert utdanning, praksisnær læring i distrikt samt bindingstid i distrikt etter endt utdanning. I flertallet av studiene (42/58) sammenliknet man arbeidssted (distrikt/ikke-distrikt) blant leger som hadde gjennomført utdanning med og uten tiltak. Bare to av disse rapporterte om ikke-signifikante forskjeller i arbeidssted. I 26 studier var oddsratio for arbeidssted i distrikt signifikant på 5 %-nivå, med oddsratioer mellom 1,5 og 17,2. I 14 studier var det signifikante forskjeller i andelen med arbeidssted i distrikt/ikke-distrikt, med differanser på 11–55 prosentpoeng.en_US
dc.identifier.citationAbelsen, Fosse, Gaski, Grimstad. Tiltak i grunnutdanningen for å sikre legertil distrikt – en systematisk oversikt. Tidsskrift for Den norske legeforening. 2022;142(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2024436
dc.identifier.doi10.4045/tidsskr.21.0253
dc.identifier.issn0029-2001
dc.identifier.issn0807-7096
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26721
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorske Legeforeningen_US
dc.relation.journalTidsskrift for Den norske legeforening
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.titleTiltak i grunnutdanningen for å sikre legertil distrikt – en systematisk oversikten_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel