Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Elin Anita
dc.contributor.authorAune, Håvard
dc.contributor.authorDahl, Markus
dc.date.accessioned2022-10-21T05:32:26Z
dc.date.available2022-10-21T05:32:26Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.description.abstractTema for studien er interessenter og strategiske utviklingsprosesser. Studien stiller spørsmål til graden av interessenters involveres i strategiutvikling, ved å undersøke en organisasjons holdninger til interessenter i deres utvikling av strategi. Hensikten med studien er å bidra til økt innsikt i hvordan organisasjoner involverer sine interessenter i strategiske utviklingsprosesser. Problemstillingen for avhandlingen er: I hvilken grad involveres interessenter i strategiske utviklingsprosesser? For å svare på studien benyttes en kvalitativ intervjustudie, hvor Macks Ølbryggeri AS utforskes. For å hente datamaterialet vårt har vi gjennomført semi-strukturerte intervjuer av fem individer hos Macks Ølbryggeri AS. For å svare på problemstillingen har vi benyttet et rammeverk for organisasjoners holdninger til interessenter basert på en skala fra reaktiv til proaktiv, i tillegg til et rammeverk for planlagte og fremvoksende strategier, som operasjonaliseres til fire strategiske utviklingsprosesser. En organisasjons interessenter vil være de som påvirker eller påvirkes av organisasjonens drift. Gjennom en grundig analyse av de strategiske utviklingsprosessene har vi funnet fire interne og syv eksterne interessentgrupper som involveres i minst en av de strategiske utviklingsprosessene. Her ble det funnet at ledelsen og kundene involveres i størst grad. Det belyses også at organisasjonen fremstår å være i en vekstfase, der de fleste interessenter involveres i noen grad, mens to interessenter ikke involveres i særlig grad. Nøkkelord: Interessenter, strategi, strategiske utviklingsprosesser, involvering, RDAPen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27097
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleInvolvering av interessenter i strategiutvikling. En studie av verdens nordligste bryggerien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)