Show simple item record

dc.contributor.advisorHolen, Frank
dc.contributor.authorJohansen, Thore
dc.contributor.authorStenseth, Gøran
dc.date.accessioned2022-10-31T21:57:12Z
dc.date.available2022-10-31T21:57:12Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.description.abstractMed bakgrunn i Covid-19 pandemien som påvirket hele verdenssamfunnet og Norge, ble mange av lederne i Tolletaten pålagt bruk av hjemmekontor i mars 2020 som et smittereduserende tiltak. Som en følge av dette måtte flere ledere i Tolletaten utøve ledelse i andre omgivelser enn sammen med sine ansatte. Nye samhandlingsverktøy som digitale plattformer ble innført og tatt i bruk for å muliggjøre dette. Disse tiltakene kan ha endret og påvirket måten ledere har utøvet ledelse på. Det var knyttet usikkerhet til tidsperspektiv og varighet rundt disse tiltaket, noe som kan ha medført at ledere har måttet forholde seg til en mengde usikkerhetsfaktorer relatert til det å utøve fjernledelse. Mange ledere i Tolletaten har utøvd lederskap i nær fysisk tilknytning til medarbeidere når det gjelder ledelse og oppfølging. I tillegg har man operert sammen som et team hvor en har diskutert seg frem til de beste løsninger rundt komplekse problemstillinger, saksbehandling og oppfølging. Det at leder er “tett på” de ansatte har vært viktig, men pandemien har medført at dette ikke har vært mulig i like stor grad som tidligere. Vår antakelse og det vi skal undersøke er om pålagt fjernledelse over tid, endrer dynamikken i relasjonene mellom leder og ansatt i forholdet mellom oppgave- og relasjonsorienterte lederstiler. Vår undersøkelse viser at pålagt bruk av hjemmekontor og fjernledelse i Tolletaten som varte fra mars 2020 – januar 2022, ikke påvirker relasjonene i vesentlig grad. Vi er av den oppfatningen ved at det var etablert gode relasjonene i forkant, var viktig for å kunne utøve fjernledelse i en så lang tidsperiode. Vi ser at måten å utøve ledelse på under pandemien, endret seg ved å gå fra en relasjonsorientert lederstil, til at den ble mer oppgaveorientert. Både ledere og ansatte opplevde at relasjonene ble mer formalisert ved fjernledelse, ledere mistet den uformelle tilnærmingen og at de ansatte allerede befant seg i en oppgaveorientert kontekst med klare føringer for samfunnsoppdraget, instrukser, rutiner, samt klare mål og resultatkrav.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27200
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleÅ utøve ledelse fra hjemmekontor. En kvalitativ undersøkelse i Tolletaten rundt det å lede fra pålagt hjemmekontor over tid i en verdensomspennende pandemien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)