Show simple item record

dc.contributor.advisorSvein, Aamold
dc.contributor.authorIsaksen, Kjellaug
dc.date.accessioned2010-10-22T12:41:02Z
dc.date.available2010-10-22T12:41:02Z
dc.date.issued2010-05-18
dc.description.abstractSápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom refleksjon gi et bidrag som kan fortelle om Sápmis kunst der den befinner seg på den internasjonale samtidskunstscenen i dag. Dette er gjort med utgangspunkt i kunstfilmen Silbaduoddariid duohkin/ Bak sølvviddene/ Behind the Silverwiths, 2005, av Gjert Rognli, den skulpturelle installasjonen, Koivun alla/ Soahki vuolde/ Under a birch, 2008, av Outi Pieski og et interaktivt installasjonsprosjekt, Territorial Holiday, 2004, av Svein Flygari Johansen. Kunstnere som befinner seg i relasjon til Sápmi skaper fortellinger om en verden der kulturelle og politiske brytninger kommer innenfra og utenfra, og om en verden der de er hjemme både i det lokale og det globale. Endringer i samfunnet byr på nye utfordringer og kunstneriske praksiser endrer seg stadig. Kunsten får nye uttrykk gjennom bruk av samtidskunstens strategier og ved å berøre aktuelle temaer i dagens samfunn. Et anliggende i oppgaven er spørsmålsstillinger omkring innflytelsen samfunnsendringene og globaliseringsprosessene har på kunsten og hvordan dette kommer til uttrykk i Sápmi kunst. Videre spørres det om kunsten ansporer diskurser i det samiske samfunnet og kunstverden, og gjennom undersøkelse av kunsten i en samtidskontekst finne svar å jobbe ut fra. Blikket rettes fremover, men og bakover for å finne en forbindelse til et historisk fundament. Ikke for å bli i fortiden, men for om mulig, å kaste et nytt lys over Sápmis kunst.en
dc.format.extent1209457 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2778
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2516
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDKVI-3900nor
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en
dc.subjectsamisk kunsten
dc.titleSápmis kunst i globaliseringens tiden
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)