Show simple item record

dc.contributor.authorWorum, Kirsten Sivertsen
dc.contributor.authorHansen, Inger Merethe
dc.contributor.authorOlsen, Rigmor
dc.date.accessioned2022-12-20T08:02:26Z
dc.date.available2022-12-20T08:02:26Z
dc.date.issued2022-11-15
dc.description.abstractFormålet med artikkelen er å få innsikt i forhold som har betydning for studentenes læringsprosesser når veilederutdanningen er designet som omvendt undervisning. Forskning på omvendt undervisning i veilederutdanning for lærere i barnehage og skole er viet lite oppmerksomhet. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og undersøker følgende: Hvordan fremme gode læringsprosesser når omvendt undervisning anvendes som arbeidsform i veilederutdanningen? Datamaterialet består av studentevalueringer fra 138 studenter fra fire kull. Det er valgt en tematisk analyse. Det teoretiske rammeverket bygger på Bakhtins begreper talesjanger og flerstemmighet samt et intersubjektivt kunnskapssyn. Særlig betydningsfullt for læringsprosessene er tydelig og tidlig informasjon, sammenhenger mellom utdanningens ulike deler, samhandling og meningsbryting gjennom konkret lærerstøtte og tilrettelagte arbeidsformer utover det tradisjonelle. Fleksibilitet kan være både læringsfremmende og hemmende. Studien synliggjør viktige aspekt ved læringsprosessene når omvendt undervisning anvendes i veilederutdanningene og kan bidra til økt forståelse for bruk av omvendt undervisning i høyere utdanning.en_US
dc.identifier.citationWorum, Hansen, Olsen. Omvendt undervisning som talesjanger i veilederutdanningen- Studenters perspektiv på forhold som har betydning for læreprosesser. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2022en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2075267
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v7i1.3792
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27872
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleOmvendt undervisning som talesjanger i veilederutdanningen- Studenters perspektiv på forhold som har betydning for læreprosesseren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)