Show simple item record

dc.contributor.advisorEllingsen, Kristen Albert
dc.contributor.authorØstgaard, Mari Clementine
dc.date.accessioned2023-01-11T14:09:46Z
dc.date.available2023-01-11T14:09:46Z
dc.date.issued2022-11-15en
dc.description.abstractVisit Ål sin medlemsmasse består av mange små, privateide reiselivsbedrifter. Bedriftene har begrensede ressurser, operere gjerne i ulike marked med ulike kundegrupper og ulike forventinger til hva Visit Ål skal levere av tjenester og oppgaver. Et samlet reiseliv vil ikke bare bidra med økt tyngde opp mot lokale myndigheter, men også bidra til en bedre kundeopplevelse i destinasjonen. Et samlet reiseliv vil også ha mulighet til å øke ressursene når man skal ut og konkurrere med det internasjonale markedet. Man kan legge til rette for bedre samarbeid slik at gjesten får et bedre opphold, forteller det til vennene sine og dermed øker verdiskapningen. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvilke muligheter og utfordringer finnes i samarbeidet mellom Visit Ål og medlemsbedriftene sine? For å finne ut av denne problemstillingen har det blitt benyttet kvalitativ metode, hvor jeg har forsøkt å kartlegge hvordan man kan styrke relasjonene og samarbeidet, og om det er utfordringer ved relasjonene som svekker samarbeid i et reiselivsnettverk. Den teoretiske rammen er destinasjonsoppbygging, markedsføring og nettverk, relasjoner og samarbeid. Informantene er reiselivsbedrifter som er medlem i destinasjonsselskapet Visit Ål. Denne oppgaven går i dybden av relasjoner i nettverk (et destinasjonsselskap kan sees på som et nettverk) for å få en grundig forståelse av hvordan man kan styrke et eksisterende samarbeid i Visit Ål, som en enkeltcasestudie med flere analyseenheter. Undersøkelsen påpekte flere utfordringer og muligheter. Alle informantene savnet flere møtepunkter og uformelle samlingspunkt. De savnet mere kjennskap til hverandres reiselivsbedrifter. Alle var enige om at det ville bli lettere å samarbeide dersom de hadde mer med hverandre å gjøre. Engasjementet og fellesskapet i nettverket ville blitt styrket, og ettersom kunnskapen om hverandres reiselivstilbud øker, vil de kunne gi enda bedre informasjon og produkt til gjestene i destinasjonen, Ål.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28166
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDREI-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subjectReiseliven_US
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.titleHvilke muligheter og utfordringer finnes i samarbeidet mellom Visit Ål og medlemsbedriftene sine?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)