dc.contributor.advisor | Trond, Lekang | |
dc.contributor.author | Walde, Eirin | |
dc.date.accessioned | 2023-01-30T13:01:59Z | |
dc.date.available | 2023-01-30T13:01:59Z | |
dc.date.issued | 2022-10-30 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På bakgrunn av dette, formulerte jeg følgende problemstilling: hvordan tilrettelegger kontaktlærere på ungdomstrinnet for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering? For å spisse forskningen, delte jeg problemstillingen videre inn i tre forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet dreier seg om hvilken kompetanse kontaktlærere på ungdomstrinnet har om elever med innagerende atferd. Det andre forskningsspørsmålet dreier seg om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme sosial inkludering. Det tredje forskningsspørsmålet dreier seg om hvordan kontaktlærere tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme faglig inkludering.
Funnene tyder på at kontaktlærerne på ungdomstrinnet gjør flere tilrettelegginger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Dette kan knyttes opp mot kompetansen de har om elever med innagerende atferd, som ser ut til å basere seg på erfaring både i og utenfor skolen, samt lang erfaring som kontaktlærer i skolen. Funnene tyder på at kontaktlærerne tilrettelegger for å fremme inkludering, med fokus på psykososialt læringsmiljø og klasseledelse, elev-elev relasjon og lærer-elev relasjon. Videre tyder funnene på at kontaktlærerne tilrettelegger for å fremme inkludering, med fokus på presentasjoner og muntlig aktivitet i klasserommet, plassering og grupper, og oppstart av nytt tema. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/28425 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | stille atferd | en_US |
dc.subject | innagerende atferd | en_US |
dc.subject | sjenanse | en_US |
dc.subject | tilrettelegging | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.title | Inkludering og elever med innagerende atferd | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |