Show simple item record

dc.contributor.authorCoucheron, David Andre
dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.date.accessioned2023-04-13T08:00:51Z
dc.date.available2023-04-13T08:00:51Z
dc.date.issued2023-03
dc.description.abstractTo viktige prinsipper for å øke studentenes læring i undervisning er aktiv deltagelse og formativ vurdering. Innføring av disse prinsippene i undervisning med store studentgrupper kan imidlertid by på utfordringer. Løsningen kan være å bruke flervalgsoppgaver i undervisningen med påfølgende formativ vurdering av faglæreren, en undervisningsform som vi her kaller pollbasert undervisning. I dette bidraget er vi opptatt av følgende to spørsmål: Hvordan påvirker denne undervisningsformen studentenes oppmerksomhet, motivasjon og læringsutbytte? Hva er fordeler og ulemper med gruppediskusjon som en del av opplegget? Vi har introdusert pollbasert undervisning med gruppediskusjon i et fysikkemne og uten gruppediskusjon i et kjemiemne. I en felles skriftlig studentevaluering i de to emnene rapporter studentene høyt opplevd læringsutbytte, økt motivasjon til forberedelse og deltagelse, samt at flervalgsoppgavene hjelper å holde oppmerksomhet oppe. Gruppediskusjon ser ut til å føre til godt læringsutbytte. Økt tidsbruk med gruppediskusjon fører imidlertid til at antall oppgaver som behandles halveres. Vi mener at pollbasert undervisning enkelt skalerer til større studentgrupper og er overførbar til i hvert fall andre begynneremnene i STEMM-fagene.en_US
dc.descriptionVitenskapelig foredrag på MNT-konferansen 2023, 16. - 17. mars 2023, Stavanger, Norge, arrangert av Universitetet i Stavanger. <p> <p> <a href=https://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023>https://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023</a>en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2140361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28963
dc.language.isonoben_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.titleStudentaktiv læring med store studentgrupper – fordeler og ulemper med gruppediskusjon i pollbasert undervisningen_US
dc.type.versionsubmittedVersionen_US
dc.typeConference objecten_US
dc.typeKonferansebidragen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record