Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Ida Friestad
dc.contributor.authorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorCoucheron, David Andre
dc.date.accessioned2023-05-04T08:17:49Z
dc.date.available2023-05-04T08:17:49Z
dc.date.issued2023-03
dc.description.abstractMed LK20 Fagfornyelsen innføres det nye læreplaner i skolen, der antall kompetansemål i de ulike fagene er noe redusert for å gi mer rom til dybdelæring, samt at læreplanene i matematikk og fysikk har et større fokus på utforsking, modellering og bruk av numeriske metoder enn tidligere (Ludvigsen et al., 2015; Utdanningsdirektoratet, 2020, 2021). I dette bidraget presenterer vi hvordan en gruppe undervisere ved UiT har jobbet med å trekke elementer fra Fagfornyelsen inn i første studieår i flere studieprogrammer innen MNT-fagene, med mål om at de nye studentene skal oppleve en større grad av kontinuitet i fagene i overgangen skole - universitet. Videre knytter vi våre tiltak til forskningslitteratur om overgangen skoleuniversitet, og reflekterer kort over hvordan et økt fokus på modellering, autentiske oppgaver og bruk av effektive læringsstrategier i begynneremnene ved universitetet på sikt kan bidra til å øke studieprogrammenes arbeidslivsrelevans.en_US
dc.descriptionVitenskapelig foredrag på MNT-konferansen 16. - 17. mars 2023, Stavanger, Norge.<p> <p><a href=https://realfagsrekruttering.no/konferanser/mnt-konferansen-2023#om-konferansen>https://realfagsrekruttering.no/konferanser/mnt-konferansen-2023#om-konferansen</a>.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2144965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29115
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNasjonalt senter for Realfagsrekrutteringen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.titleKontinuitet i overgangen fra skole til universitet - Implikasjoner av Fagfornyelsen for MNT-fageneen_US
dc.type.versionsubmittedVersionen_US
dc.typeConference objecten_US
dc.typeKonferansebidragen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel