dc.contributor.author | Wara, Tatiana | |
dc.contributor.author | Douglas Aranibar, Marcela | |
dc.contributor.author | Jensen, Tove Beate | |
dc.date.accessioned | 2023-06-07T07:56:03Z | |
dc.date.available | 2023-06-07T07:56:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.description.abstract | Akademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, 2021). Hensikt med dette FoU-prosjektet er å videreutvikle teoretiske perspektiver om film som formidlingsverktøy og styrke lærerstudentenes didaktiske ferdigheter i arbeid med ubehagelige temaer. Kapittelet bygger på et gjennomført undervisningsopplegg med fokus på film som verktøy for å undervise i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. I undervisningen brukte vi filmer om brudd på menneskerettigheter fra spansk- og tysktalende områder i Chile. Filmene handler om enkeltmennesker som på ulike måter har opplevd undertrykking. Datamaterialet bygger på refleksjonsnotater av og to fokusgruppeintervjuer med lektorstudenter for trinnene 8–13 (4. året i studieforløpet) som enten har fremmedspråkene spansk eller tysk i fagkretsen sin. | en_US |
dc.identifier.citation | Wara T, Douglas Aranibar M, Jensen TB: Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis. In: Berdinesen HB. Demokrati og medborgerskap i skolen, 2023. Dreyer Forlag A/S | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2152192 | |
dc.identifier.isbn | 9788282656535 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29368 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dreyer Forlag A/S | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |