Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWara, Tatiana
dc.contributor.authorDouglas Aranibar, Marcela
dc.contributor.authorJensen, Tove Beate
dc.date.accessioned2023-06-07T07:56:03Z
dc.date.available2023-06-07T07:56:03Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractAkademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, 2021). Hensikt med dette FoU-prosjektet er å videreutvikle teoretiske perspektiver om film som formidlingsverktøy og styrke lærerstudentenes didaktiske ferdigheter i arbeid med ubehagelige temaer. Kapittelet bygger på et gjennomført undervisningsopplegg med fokus på film som verktøy for å undervise i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. I undervisningen brukte vi filmer om brudd på menneskerettigheter fra spansk- og tysktalende områder i Chile. Filmene handler om enkeltmennesker som på ulike måter har opplevd undertrykking. Datamaterialet bygger på refleksjonsnotater av og to fokusgruppeintervjuer med lektorstudenter for trinnene 8–13 (4. året i studieforløpet) som enten har fremmedspråkene spansk eller tysk i fagkretsen sin.en_US
dc.identifier.citationWara T, Douglas Aranibar M, Jensen TB: Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis. In: Berdinesen HB. Demokrati og medborgerskap i skolen, 2023. Dreyer Forlag A/Sen_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2152192
dc.identifier.isbn9788282656535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29368
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDreyer Forlag A/Sen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFilm som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksisen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)