Show simple item record

dc.contributor.authorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorRobertsen, Håkon
dc.date.accessioned2023-06-15T11:31:59Z
dc.date.available2023-06-15T11:31:59Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractKystens begrep méd er sentralt for blant annet å finne frem på havet og for å lokalisere fiskeplasser. En tradisjonell euklidsk beskrivelse går ut på at ei méd er ei rett linje gitt ved to punkter. Kystens folk har imidlertid utviklet sitt eget funksjonelle språk knyttet til begrepet méd. Der skolematematikken refererer til begreper fra euklidsk geometri, har kystfiskerne utviklet egne begreper og egen terminologi. Artikkelen bidrar til å synliggjøre matematikk i denne delen av vår immaterielle kulturarv. Vi belyser hvordan forskjeller mellom nordnorske kystfiskeres matematikk og skolematematikk kommer til uttrykk gjennom språk og kulturell praksis.Kystfiskernes kontekstavhengige matematikk bruker få ord, men språket er like presist som skolematematikkens mere omstendelige formuleringer.en_US
dc.description.abstractThe coastal people’s concept med is central for finding one’s way at sea and for locating places to fish. A traditional Euclidean description is that a med is a straight line given by two points. The coastal people have developed their own functional language related the concept med. Where school mathematics refer to concepts from Euclidean geometry, the coastal people have developed their own concepts and their own terminology. The paper contributes to making visible some mathematics in this part of our intangible cultural heritage. We enlighten how differences between coastal fishermen’s mathematics and school mathematics is expressed by language and cultural practice. The fishermen’s mathematics is intertwined with context and use few words. Their language is as precise as the formulations in school mathematics.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2022/02/25_1_065088_fyhn.pdf>https://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2022/02/25_1_065088_fyhn.pdf</a>en_US
dc.identifier.citationFyhn ab, Robertsen. Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er. Nordisk matematikkdidaktikk. 2020;25(1):65-88en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1797644
dc.identifier.issn1104-2176
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29409
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFöreningen Nordisk matematikkdidaktikken_US
dc.relation.journalNordisk matematikkdidaktikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectMatematikk og kunst og håndverk / Mathematics and arts and craften_US
dc.title.alternativeCoastal fishermen's mathematics and school mathematics: two different perspectives of what a 'med' isen_US
dc.titleKystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd eren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record