Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.authorBetten, Rikke Elisabeth
dc.date.accessioned2023-06-27T05:41:10Z
dc.date.available2023-06-27T05:41:10Z
dc.date.issued2023-05-31en
dc.description.abstractMasteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en nysgjerrighet rundt temaet bærekraftig utvikling etter at dette har fått en større plass i fagfornyelsen (LK20). Målet med oppgaven er å belyse hvordan man som lærer kan legge opp undervisningopplegg i temaet slik at elevene får den kompetansen de trenger etter endt undervisning. Gjennomførelsen av studien er blitt gjort i samarbeid med LISSI- prosjektet som har videoobservasjoner av en rekke undervisningsøkter i naturfag på en rekke skoler i Norge. Studien er en kvalitativ case-studie som ser på to undervisningsopplegg som omhandler temaet bærekraftig utvikling. Hensikten her er å se hvordan man kan legge opp undervisningsopplegg om temaet, og studien ønsker å svare på to forskningsspørsmål som er 1. Hvordan tilrettelegger en lærer for læring om bærekraftig utvikling i to undervisningsopplegg? 2. Hvilke kompetanser rundt bærekraftig utvikling ser undervisningsoppleggene ut til å fremme mest? I studien er det blitt brukt rammeverk for analyse av undervisningsopplegg som fremmer bærekraftig utvikling av Sinnes (Sinnes, 2015, s.51) og ett rammeverk om kritisk tekning laget ut ifra Bailin sine punkt som utdanner en kritisk tenker (Bailin, 2003). Kritisk tenkning er en kompetanse i forhold til bærekraftig utvikling som er vektlagt både i teori og i læreplanverk, noe som ha gjort at undervisningsopplegg om dette temaet også er blitt undersøkt. Funnene som er blitt fremvist viser at lærer tilrettelegger undervisningsopplegget med varierende arbeidsmetoder, som filmlaging, tankekart, filmvisning, gruppearbeid og flere andre. I tillegg viser funnene at kompetanse som blir arbeidet med, er både faglig kompetanse om bærekraftig utvikling, men i noe større grad undervisning for bærekraftig utvikling som skal utdanne elever til å bli aktive deltaksytere i en bærekraftig fremtid. Denne studien håper jeg kan bidra med ideer og kunnskap til hvordan man kan legge opp undervisningsopplegg om og for bærekraftig utvikling.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29495
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3907
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectNaturfagundervisningen_US
dc.titleEn videostudie av undervisningsopplegg som omhandler bærekraftig utvikling i naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)