Show simple item record

dc.contributor.advisorHans-Georg, Köller
dc.contributor.authorStrandmo, Tim Mæland
dc.date.accessioned2023-06-27T08:04:42Z
dc.date.available2023-06-27T08:04:42Z
dc.date.issued2023-05-26
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunnen for studien er økt fokus på utforskende arbeidsmåter i naturfag. Utforskende arbeidsmåter blir trukket fram som en nødvendighet for at elevene skal oppnå dyp læring i faget og utforskingsbasert naturfag har blitt gjort mer eksplisitt i den nye læreplanen LK20. Mål: Studien vil eksemplifisere hvordan utforskende undervisning kan utføres i praksis, samt formidle elevenes opplevelse av utforskende arbeidsmetoder i naturfag. Metode: Elevene (enhetene) i studien vil gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg der elevenes opplevelser vil bli formidlet i forskningsdesign med blandede forskingsmetoder. Her er det snakk om transkriberte intervjuer og en spørreundersøkelse. De kvalitative og kvantitative dataene vil bli analysert gjennom koding og statistiske analyser. Resultater: Studien har tre viktige funn. Det første er at elevene i høy grad føler at de får demonstrert sin forståelse når de arbeider utforskende. Det andre er at riktig bruk av rammer og støttestrukturer er en viktig del av å gjøre arbeidsprosessen mer overkommelig for elevene. Det tredje er at utforskende arbeidsmetoder i høy grad engasjerer elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29508
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3907
dc.subjectNaturfagsdidaktikken_US
dc.subjectBiologien_US
dc.titleUtforskende arbeidsmetoder for dybdelæring i naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)