dc.description.abstract | Tema for oppgaven er innovasjon i kraftnettbransjen. Formålet har vært å forsøke å finne ut hvordan et kraftnettselskap i Nord-Norge, Arva AS, bygger sin innovasjonskapasitet gjennom innovasjonsprosjektet Smart Senja. Hensikten med prosjektet er å finne nye, bærekraftige og
samfunnsøkonomiske løsninger på utfordringene med et gammelt og underdimensjonert strømnett på Nord-Senja. Bakgrunnen for oppgaven er at det norske samfunnet i dag opplever
stadig økende kraftmangel. Det hindrer blant annet bedriftsutvikling og satsing på grønn
omstilling. For å finne løsning(er) på dette samfunnsproblemet er det forventning om at
kraftnettbransjen selv viser innovativ evne.
Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven er teorier knyttet til innovasjon og ledelse, og mer
spesifikt innovasjonskapasitet. Teorien har til hensikt å forklare hva som må til for at en
organisasjon skal bygge opp innovasjonsevnen, slik at den kan fortsette å være innovativ i framtida. Undersøkelsen er utformet som en kvalitativ casestudie. Det er gjennomført halvstrukturerte, individuelle intervjuer av åtte informanter som enten er tilknyttet Smart Senja gjennom arbeid, samarbeid eller som brukere av innovasjonen.
Funnene fra studien tyder på at ledelsen i Arva har tatt flere grep for å bygge opp sin
fremtidige innovasjonskapasitet. Det omfatter både organisatoriske, samarbeidsmessige,
kulturfremmende, kompetansebyggende og eksternt rettede tiltak. Videre viser funnene at ledere, medarbeidere og andre aktører opplever at flere av tiltakene har fungert godt. Dette gjelder særlig mestringsklima, stor autonomi, samt bruk av kreativ metodikk. Samtidig
opplever de at noen aspekter ikke har fungert godt nok, blant annet manglende kommunikasjonsflater og ulik kulturforståelse mellom aktører i Arva, UiT og lokalsamfunnet.
Nøkkelord: Innovasjon, innovasjonskapasitet, ledelse, mestringsklima, formålsbasert ledelse,
innovasjonskultur, innovative organisasjoner | en_US |