Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordahl-Pedersen, Hilde
dc.contributor.authorGlad, Elin
dc.contributor.authorSolhaug, Randi Merete
dc.date.accessioned2023-07-18T13:19:58Z
dc.date.available2023-07-18T13:19:58Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.description.abstractTema for oppgaven er innovasjon i kraftnettbransjen. Formålet har vært å forsøke å finne ut hvordan et kraftnettselskap i Nord-Norge, Arva AS, bygger sin innovasjonskapasitet gjennom innovasjonsprosjektet Smart Senja. Hensikten med prosjektet er å finne nye, bærekraftige og samfunnsøkonomiske løsninger på utfordringene med et gammelt og underdimensjonert strømnett på Nord-Senja. Bakgrunnen for oppgaven er at det norske samfunnet i dag opplever stadig økende kraftmangel. Det hindrer blant annet bedriftsutvikling og satsing på grønn omstilling. For å finne løsning(er) på dette samfunnsproblemet er det forventning om at kraftnettbransjen selv viser innovativ evne. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven er teorier knyttet til innovasjon og ledelse, og mer spesifikt innovasjonskapasitet. Teorien har til hensikt å forklare hva som må til for at en organisasjon skal bygge opp innovasjonsevnen, slik at den kan fortsette å være innovativ i framtida. Undersøkelsen er utformet som en kvalitativ casestudie. Det er gjennomført halvstrukturerte, individuelle intervjuer av åtte informanter som enten er tilknyttet Smart Senja gjennom arbeid, samarbeid eller som brukere av innovasjonen. Funnene fra studien tyder på at ledelsen i Arva har tatt flere grep for å bygge opp sin fremtidige innovasjonskapasitet. Det omfatter både organisatoriske, samarbeidsmessige, kulturfremmende, kompetansebyggende og eksternt rettede tiltak. Videre viser funnene at ledere, medarbeidere og andre aktører opplever at flere av tiltakene har fungert godt. Dette gjelder særlig mestringsklima, stor autonomi, samt bruk av kreativ metodikk. Samtidig opplever de at noen aspekter ikke har fungert godt nok, blant annet manglende kommunikasjonsflater og ulik kulturforståelse mellom aktører i Arva, UiT og lokalsamfunnet. Nøkkelord: Innovasjon, innovasjonskapasitet, ledelse, mestringsklima, formålsbasert ledelse, innovasjonskultur, innovative organisasjoneren_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29714
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.title«Det sku´ vær lys i husan». Hvordan har kraftnettselskapet Arva bygget sin innovasjonskapasitet gjennom prosjektet Smart Senja?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)