Viser treff 2854-2873 av 7111

    • Hvorfor er det en negativ demokratisk utvikling i Egypt? En studie av demokratiseringsprosesser på vei mot demokrati 

      Darwish, Emy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne oppgaven studerer demokratisering i Egypt. Oppgaven søker å belyse de tre nyere argumentets holdbarhet i forhold til demokratiseringsprosessen i Egypt før og etter opprøret i 2011. De tre nyere demokratiseringsteser som blir brukt i denne studien er: Det liberale argumentet, institusjoner først argumentet og det transformative argumentet. Studien ønsker å bidra til en bredere forståelse av ...
    • Hvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikk 

      Takarautio, Riina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      På tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ...
    • Hvorfor et forum for urfolksspørsmål? 

      Minde, Henry (Conference object; Konferansebidrag, 2000-11)
    • Hvorfor ethvert samfunn trenger filosofi 

      Himmelmann, Beatrix (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Discussing three issues that are central to philosophical thinking, the article argues that each and every society requires the kind of reflection that philosophy entails. The first issue concerns the claim that we have to give reasons for our assertions, the second addresses the idea and significance of truth, and a third pivotal philosophical question deals with the importance of acknowledging ...
    • Hvorfor frivillig arbeid? En studie av internasjonale frivillige i Brasil 

      Meistad, Iselin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Mange unge voksne reiser til utviklingsland for å delta på prosjekter som skal hjelpe lokale samfunn og samtidig være en lærerik opplevelse for de som velger å jobbe som internasjonale frivillige. Jeg har tatt reisen til Brasil for å gå nærmere inn på hvorfor unge voksne ønsker å delta i en frivillighetskultur og hvordan det fungerer. Og til slutt sett på hvordan frivillig arbeid og bistandsorganisasjoner ...
    • Hvorfor handlingskunnskap ikke er slutningsbasert 

      Holmen, Heine Alexander (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-01-06)
      Anscombes handlingsfilosofi har gjort et klart comeback. Særlig har filosofer som David Velleman og Kieran Setiya gjort mye for å fremvise fordelene ved hennes type rammeverk, nemlig at det kan forklare en nær forbindelse mellom å handle intensjonelt og å ha kunnskap (om hva en gjør og hvorfor) ved at kunnskap inngår som konstitutiv komponent i handling. Sarah K. Paul har utfordret dette synet ved ...
    • Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi 

      Tessem, Eva Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-06)
      Sammendrag Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi. Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på ...
    • Hvorfor Libya og ikke Syria? Var R2P bare et blaff? 

      Opdal, Laila Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-21)
      Den Arabiske Våren brøt ut i en rekke land i Nord-Afrika og deretter Midtøsten og førte til en rekke politiske endringer i flere land. Deriblant regimeendringer i Tunisia, Egypt, Libya og skifte av statssjef i Jemen, samt vedvarende borgerkrig i Syria. De folkelige opprørene hadde til felles at de markerte misnøye med sittende regimer og rådende politikk. Opprørene antok ulik karakter ettersom hvilke ...
    • Hvorfor menn leser mindre skjønnlitteratur enn kvinner. Noen refleksjoner og en undersøkelse 

      Knutsen, Ellen (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2003)
    • Hvorfor sitte inne, når man kan være ute? 

      Bendiksen, Elise Mari; Skagtun, Ida Nyvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om bruk av uteskole på første trinn innenfor det matematiske temaet måling. Hensikten med studien var å bidra til å tette det vi etter hvert kom til å anse som et hull i forskningsfeltet, i tillegg til at vi ønsket å øke vår kompetanse på feltet. Målet med studien var å undersøke på hvilken måte uteskole kunne påvirke læringsprosessen til førsteklassinger tilknyttet ...
    • Hvorfor undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver? Om universalitet og kjønnsnøytralitet i Aristoteles’, Kants og Mills etiske teorier 

      Nilsen, Fredrik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-30)
      I artikkelen diskuterer jeg hvorfor vi bør undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver til examen philosophicum. Dette er ofte et neglisjert tema i lærebøker i filosofiens historie. Etter mitt syn finnes det i det minste tre grunner for inkludering av kjønnsperspektivene: For det første, har de kanoniserte mannlige filosofenes syn hatt avgjørende innflytelse på hvordan vi har ...
    • Hybrid Tribunals as Capacity Building: Narrowing the Impunity Gap? 

      Jimenez, Ezequiel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      This thesis analyzes how hybrid tribunals might contribute to narrowing the impunity gap through their capacity building premise. It asks what capacity building recommendations can be drawn from situations where hybrid tribunals have been established. The thesis analyzes the Special Court for Sierra Leone (SCSL), the ongoing trials in the Extraordinary Chambers in the Courts of Cambodia (ECCC) and ...
    • Hybride heltinner i det litterære Arktis. Dekolonialitet, interseksjonalitet og økokritikk i Nelvana of the Northern Lights (1941 - 1947), White Heat (2011) og Kautokeino, en blodig kniv (2012) 

      Bjerknes, Cathrine (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-11-04)
      The purpose of this dissertation, <i>Hybrid heroines in the literary Arctic</i>, is to bring literary studies to the popular literary Arctic through analyzes of Arctic indigenous cultures and lifeworlds. These lifeworlds have to varying degrees been subject to colonial processes, and both social, historical and natural conditions in addition to gender and ethnicity affect the hybrid protagonists' ...
    • Hybride organisasjoner og håndtering av deres omdømme 

      Haugland, Svein Ove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-12-05)
      Denne oppgaven omhandler hybride organisasjoner, disse organisasjonenes organisasjonsidentitet og håndtering av deres omdømme. Innenfor organisasjonsvitenskapen er det vanlig å omtale tre grunnformer av organisasjoner, nemlig forening, forretning og forvaltning. De fleste organisasjoner passer inn i en av disse grunnformene. Det finnes imidlertid organisasjoner som ikke passer direkte inn, men som ...
    • Hærens befalsskole. En kulturkartlegging 

      Wik, Kai Martin; Børte, Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-17)
      Hæren har nylig avsluttet arbeidet med å omstille all grunnleggende befalsutdanning (GBU) tilbake til en mer sentralisert modell, noe som blant annet har betydd å fusjonere ulike kulturer inn i en organisasjon – Hærens befalsskole (HBS). Denne oppgaven tok sikte på å kartlegge organisasjonskulturen ved HBS etter omstillingen. Hensikten med kartleggingen var å skaffe økt innsikt i hva som kjennetegnet ...
    • Hærens befalsskole. Opprettelsen av Hærens befalsskole i 2013 – En endringsstudie 

      Lutz, Aleksander Solhøi; Neple, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Hærens grunnleggende befalsutdanning (GBU) har siden 2003 vært gjennom flere endringer, både i struktur og lokalisering. I 2013 ble utdanningsmodellen igjen endret ved at Hærens befalsskole, fra å være basert på en desentralisert utdanning hos Hærens avdelinger nå ble sentralisert under et felles utdanningsløp på én lokasjon. Hyppige omorganiseringer kan kanskje antyde at tidligere reformer og ...
    • Hærens befalsskole. Opprettelsen av Hærens befalsskole i 2013 – En endringsstudie 

      Neple, Thomas; Lutz, Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Hærens grunnleggende befalsutdanning (GBU) har siden 2003 vært gjennom flere endringer, både i struktur og lokalisering. I 2013 ble utdanningsmodellen igjen endret ved at Hærens befalsskole, fra å være basert på en desentralisert utdanning hos Hærens avdelinger nå ble sentralisert under et felles utdanningsløp på én lokasjon. Hyppige omorganiseringer kan kanskje antyde at tidligere reformer og ...
    • Hærens Ingeniørvåpen i vekst 

      Hage, Tomas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-28)
      Forsvaret, Hæren og Ingeniørvåpnet har grunnet endrede sikkerhetspolitiske forutsetninger, iverksatt omorganiseringsprosesser med et målbilde man ikke har sett siden slutten på den kalde krigen, nemlig vekst. Det har i mange år blitt forsket på hvordan Forsvaret skal effektiviseres og nedbemannes, mindre har blitt skrevet om utfordringene man møter når etaten skal vokse. I denne oppgaven har jeg ...
    • Høgskoledidaktikk 

      Zoglowek, Herbert; Holum, Ellen (Research report; Forskningsrapport, 2004)
    • Høring av barn i meklingsprosessen – en utforsking av mekleres dilemmaer 

      Strandbu, Astrid; Langeland Mikkelsen, Reidun; Thørnblad, Renee; Flåm, Anna-Margrete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-03)
      I Norge er det er et økende fokus på barns rett til å bli hørt ved obligatorisk mekling mellom foreldrene ved samlivsbrudd eller før foreldretvistsaker i domstolen. For å inkludere barn i meklingsarbeid er det utviklet flere modeller. En av disse er meklingsmodellen Barn i mekling (BIM). I BIM-modellen har barnet en egen samtale med mekler før meklingen gjennomføres med foreldrene. Artikkelen bygger ...