Viser treff 4389-4408 av 7111

    • Multimodality - Literacy Practice - English 

      Jakobsen, Ingrid K. (Conference object; Konferansebidrag, 2016)
      <p>How is multimodality involved when educators design literacy events in the English classroom, and to what extent can this be seen in the pupils’ sign making? What makes up the multimodal ensemble in the literacy practice of English (in these selected literacy events)? How do the pupils make use of the modes available to them when they write an assignment? <p>A range of modes is used in the ...
    • Multimodality and literacy practices in English: Exploring the role of multimodal texts in English language teaching in Norway 

      Jakobsen, Ingrid K. (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-12-06)
      This article-based doctoral dissertation investigates multimodality in English as a school subject in Norway, more specifically in relation to literacy. Calls for more research on multimodality in English language teaching in Norway motivated this study. Furthermore, the recent curriculum inclusion of multimodal texts in the English subject increases its relevance for both practice and research. The ...
    • Multinational Mining Corporations, State Regulation and Human Rights Protection in Tanzania : Invoking Command and Control Instruments Towards Effective Corporate Responsibility 

      Mpelumbe, Dunford (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-22)
      This study examines the role of the state in the protection of human rights in the context of multinational corporations and globalisation in Tanzania.The main arguement of the study is that the state is the single most important actor for the protection of human rights and for the regulation of multinational mining corporations that operate within its jurisdiction based on its various relevant ...
    • Multiple ontologies of Alzheimer’s disease in Still Alice and A Song for Martin: A feminist visual studies of technoscience perspective 

      Lukic, Dragana (Journal article; Peer reviewed, 2019-02-22)
      The prevalence of dementia is increasing worldwide, but there is still no hope of a cure. Huge resources go into biomedical research, whose reductive ‘enactment’ has severe consequences for women, who are predominantly affected by dementia.<br> To challenge such tragic enactment, this article considers ‘multiple ontologies’ of the most common type of dementia – Alzheimer’s disease (AD) – in the ...
    • ...mun boađán sin maŋis ja joatkkán guhkkelebbui... Birgengoansttat Jovnna-Ánde Vesta románatrilogiijas Árbbolaččat 

      Fredriksen, Lill Tove (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-04-28)
      Árbbolaččat-románatrilogiija lea čállán Jovnna-Ánde Vest, gii lea Roavvesavvonis eret, Deanuleagis Davvi-Suomas. Ráiddus lohkki oahpásmuvvá Máhtebáikki báikegotti olbmuide. Máhtebáiki lea smávva boaittobeale sámi giláš Eanuleagis Davvi-Suomas. Dáhpáhusat leat biddjon sullii 1960-logu álgogeahčen gitta 1980-logu gaskamuddui. Muitalusas leat iešguđet persovnnat, earret eará muhtin čálli, guollebivdi, ...
    • Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever 

      Henriksen, Jovnna Ánde Balto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ...
    • Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis 

      Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ...
    • Muntlige fortellinger som kilder : refleksjoner rundt teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet 

      Myklebost, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-06-06)
      I oppgaven drøftes teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet i en historievitenskapelig sammenheng. Oppgaven tar utgangspunkt i en hypotese om at personlige og sterkt subjektive fortellinger som muntlige kilder ofte er, egner seg til analyse av selvforståelse. Drøftingene i oppgaven er basert på femten intervjuer med to generasjoner tromsøbeboere som var ...
    • Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene 

      Prestbakk, Ingrid Helen Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!» 

      Martinussen, Frida Skøyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ...
    • Muohttaga jávohis giella. Sámi árbevirolaš máhttu muohttaga birra dálkkádatrievdanáiggis/ The Silent Language of Snow. Sámi traditional knowledge of snow in times of climate change. 

      Eira, Inger Marie Gaup (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-05-31)
      OKTIIGEASSU: Dát doavttergrádabargu lea gielladutkan fágaidrasttideaddji perspektiivvas, man ulbmil lei guorahallat sámegiela muohtadoahpagiid sisdoalu ja geavahusa dálveguohtundiliid birra sámi boazodoalus, Guovdageainnus, Norggas. Doabaanaliisavuođđun lean geavahan informántadieđuid, gielalaš ja muohtafysihkalaš beliid ja boazodoallomáhtu ja nu ovttastahttán árbevirolaš eamiálbmotmáhtu ...
    • Music, youth and post-election peace initiatives. A study of the Musicians Union of Ghana 

      Tekpor, Sonia Delali (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      This study examines the role of civil society organizations in post-election peacebuilding in Ghana. The main objective of the study is to demonstrate how musicians in Ghana contribute to peacebuilding through their music. It highlights the specific activities that were organized by MUSIGA to help promote peace before, during and after the 2012 elections in Ghana. Moreover, it ascertains the motivations ...
    • Musikk som religiøst uttrykk innen jødedommen. Det musikkreligiøse universet I. 

      Eriksson, Anitha (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering 

      Riise, Geir Asmund Grønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ...
    • Muslimske identiteter i Tromsø 

      Molaug, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009)
      Muslim identities in Tromsø This thesis explores how seven Muslims in Tromsø understand different frames and conditions for their various Muslim identities. Seven interviews, analyzed and compared using Thomas A. Tweeds Crossing and Dwelling: A Theory of Religion (2006), illuminates how each orient themselves as Muslims in and according to different times and spaces. The interviews are done with ...
    • Muslingen som er dyktig i matematikk. Om albueskjellet Patella vulgata 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012-09)
      Dyr som har skelettet udenpå (exoskelet) i form af kitin eller kalkskaller, må bygge en skal som passer til det voksne individ eller udskifte skallen i takt med væksten. Der er også en tredje mulighed. Skallen kan have en facon som kan udvides løbende ved at dyret bygger materiale på kanten af skallen. Sneglen som forfatteren beskriver, udvider sit hus på denne måde. Den løser også andre problemer. ...
    • Mutual dependency: Young male migrants from the Central African Republic in urban Cameroon 

      Waage, Trond (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Abstract. Rural Central and Western Africa is losing its population to cities (Adepoju, 2005). The young men described in this article have left poor economic conditions in the Central African Republic for a better life in Cameroon. They are mostly orphans who left their homes before the age of 15 and, through various paths, found their way to Tongo, a Muslim neighbourhood in the centre of the ...
    • "My kjedelige grena i ol ass". Stilistisk variasjon i en gruppechat på Facebook 

      Lande, Thor Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 4945 meldinger postet i løpet av et halvt år i en gruppechat på Facebook. Chatten har ni mannlige deltagere i midten av tjueårene, inkludert undertegnede. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og forfekter synet om at språkbruk på og utenfor nettet bør studeres i sammenheng. ...
    • «Mye tøv du skriv». Språklege og semiotiske ressursar i politisk CMC 

      Bakkevoll, Geir Heggås (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Denne undersøkinga har for det første leitt etter utvalde språklege og semiotiske ressursar i 1949 svar og kommentarar på «Nordnorsk debatt» under valkampen 2017. For det andre har undersøkinga sett korleis dei ortografiske avvika, dei dialektale innslaga og piktogramma er fordelte i samtalar om ulike tema og starta av ulike innleiarar. Dei ortografiske avvika er det vanlegaste av dei tre trekka ...