Viser treff 4683-4702 av 7111

    • Number sensitive anaphors and short distance pronouns 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      Reflexive pronouns do not in carry number information, as opposed to regular object pronouns and possessive pronouns, as shown below in the contrast between third person reflexive pronouns (1­2) and first person object/reflexive pronouns (3­4)
    • Number Specification in L2 processing of Norwegian adult L2 English speakers: Time-frequency representation (TFR) analysis 

      Sancak Sert, Zeynep (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-20)
      This thesis investigates the processing of non-local agreement violations and whether they are affected by double marking from a determiner-number specification in Norwegian L2 speakers of English. We tested non-local subject-verb agreement, a mismatch between Norwegian and English, and the double marking on the number of the noun that is a common feature of the two languages by using online ...
    • Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study 

      Jafari, Mahdis (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)
      This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ...
    • Numonu/moahau. Red feather coils from the Santa Cruz islands, Temotu Province, Solomon Islands 

      Crawford, Peter Ian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      In the amazing building constructed in the early 19th century to house the Bank of Scotland, in the centre of Edinburgh, you will find the Museum of the Mound, a museum basically dedicated to anything to do with “money”. Its collection contains marvellous pieces of what we may call traditional forms of money from various cultures all over the world. What I would say is arguably the most spectacular ...
    • Nutrient fuxes from an Arctic seabird colony to the adjacent coastal marine ecosystem 

      Finne, Eirik Aasmo; Varpe, Øystein; Durant, Joël; Gabrielsen, Geir W.; Poste, Amanda (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-22)
      Seabirds are important vectors for nutrient transfer across ecosystem boundaries. In this seasonal study, we evaluate the impact of an Arctic colony (Alkhornet, Svalbard) of Black-legged Kittiwakes (Rissa tridactyla) and Brünnich’s Guillemots (Uria lomvia) on stream nutrient concentrations and fuxes, as well as utilization by coastal biota. Water samples from seabird-impacted and control streams ...
    • Ny forskning avdekker cellenes digitale verden 

      Thorvaldsen, Steinar (Chronicle; Kronikk, 2023)
      To nordiske professorer publiserte en artikkel om manglene ved Darwins tradisjonelle teori. Dette vakte oppstyr, og nå er oppfølgeren kommet fra Royal Society.
    • Ny hverdag, nye trusler - krisehåndtering i NATO anno 2014. Active Fence Turkey - et empirisk eksempel på anvendelse av ballistisk missilforsvar i et moderne trusselbilde 

      Kongshavn, Lina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-10)
      Verdens sikkerhetspolitiske situasjon har gjennomgått en markant endring etter den kalde krigen var over. Overgangen fra bipolaritet med de to dominerende stormaktene USA og Sovjetunionen til, i første omgang, unipolaritet hvor USA stod igjen som eneste supermakt var den mest framtredende av disse endringene. Da muren falt betød det også på mange måter slutten på de to stormaktenes hegemoni og ...
    • Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker 

      Unhjem, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-18)
      Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den ...
    • Ny monumentalitet : fire bygninger i Nord-Norge og teorier om monumentalitet mellom 1960 og 2000 

      Haugdal, Elin Kristine (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008-02-01)
      Redefinering av monumentalitet har vært et av de sentrale prosjektene i arkitekturen i det tjuende århundret – enten perspektivet var historisk, sosialt, politisk eller estetisk. Under modernismen og etter andre verdenskrig ble behovet for en ny monumentalitet formulert av arkitekter og teoretikere. Hva dette “nye” består i er et vesentlig spørsmål i avhandlingen. Gjennom analyser av Tromsdalen ...
    • Nyhetsformidling for barn: En sosiologisk undersøkelse av Supernytts fremstilling av det norske samfunn 

      Larsen, Jon Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne oppgaven handler om temaet nyheter for barn. Mer spesifikt vil jeg se på hvordan Supernytt, som er NRKs nyhetsprogram for barn, fremstiller det norske samfunnet. Samfunnet jeg i denne oppgaven tar utgangspunkt i er det norske samfunnet slik det ser ut i lys av de sosiologiske teoriretningene funksjonalismen og konfliktteori. Den konkrete problemstillingen denne oppgaven jobber etter er: «hvilket ...
    • Nyksund - Stedet som nektet å dø. Hvilke prosesser kan bidra til å forklare hvorfor det ikke-moderniserbare fiskeværet Nyksund er i ferd med å bli transformert til et postmoderne "turistvær"? 

      Pettersen, Brynjar Michailoff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      I reetableringen av det fraflyttede fiskeværet Nyksund er det flere ulike aktører og drivkrefter som opererer på mange plan, både i tid og rom. Etter fraflyttinga i 1975ser vi mange eksempler på nye, kreative løsninger for å ta stedet i bruk. Aktørbildet har vært sammensatt, med stor utskifting og oppfatninga av hva stedet skal bli har også vært variabel. Med utgangspunkt i en sosiokulturell ...
    • Nynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinn 

      Bårdsen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes ...
    • Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet 

      Karstad, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-02)
      Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre ...
    • Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen 

      Torgersen, Lisa Sørflaten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?». For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet ...
    • Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. 

      Kvande, Silje Rossvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet. For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning 

      Frantzen, Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-27)
      Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. ...
    • Nyutdannede læreres erfaringer i etableringen av hjem-skole-samarbeidet 

      Reppen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg tretten informanter i to ulike studier. Informantene er nyutdannede barneskolelærere som har vært yrkesaktive i et år etter studieslutt. De har utdannet seg ved to ulike studieinstitusjoner i landet, men oppnådd samme grad etter fem år ved grunnskolelærerutdanningen. Hensikten med studien har vært å belyse informantenes opplevelser ...