Blar i tittel Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Viser treff 7075-7094 av 7111
-
«Æ snakke i alle fall ikke gammel tromsødialekt!» En språkvitenskapelig masteravhandling om variantbruken av nektingsadverbet i tromsømålet.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne avhandlingen avdekker fordelingen av «ikke» og «ikkje» i tromsømålet. Problemstillingen for avhandlingen er utformet som tre spørsmål: 1) Hvilken variant av nektingsadverbet er vanligst hos ungdom i Tromsø, 2) Er det forskjell mellom Tromsøya og områdene rundt? og 3) Hvordan fordeler bruken av variantene seg hos de ulike kjønnene? Analysen er basert på rapportert og faktisk bruk hos 74 ungdommer. ... -
"Æ syns han e litt mere dialæktat enn mæ". En sosiolingvistisk variasjonsstudie blant ungdom på Drag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette mastergradsprosjektet ligger fokuset på talemålsvariasjon blant ungdommer fra språkkontaktområdet Drag, og hvilke faktorer som kan være med på å forklare disse variasjonsmønstrene. Drag er et lite tettsted i Tysfjord kommune i Nordland, som ligger om lag 20 mil nord for Bodø og 12 mil sør for Narvik. I denne studien har jeg valgt å plassere dragsdialekten nord i saltenområdet, siden Drag ... -
"Æ syns vi har pen nordnorsk dialekt". En sosiolingvistisk studie av palatalisering i Vardø
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt deler av talemålsutviklinga i Vardø. Jeg har sett nærmere på hvordan lang n og l, som opprinnelig har hatt palatal uttale i Vardø, realiseres av en gruppe språkbrukere i byen. Informantene i denne studien er 16 språkbrukere fra Vardø. Åtte av dem er i alderen 17-19 år, fire er mellom 30 og 45 år og de fire i den eldste gruppa er mellom 59 og 70 år. ... -
«Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Formålet med denne studien er å gi en innsikt i hvordan et utvalg elever, som har valgt å få opplæring i samisk på ungdomstrinnet, reflekterer over deres språklige og kulturelle identitet, og hvilke erfaringer de har omkring dette fra egen skolegang. Forskningsspørsmålene dreier seg rundt hvilke refleksjoner elevene har omkring forholdet mellom språk og identitet, hvilke refleksjoner elever ... -
Ættleiing. Ein ny sjanse for dei uektefødde
(Chapter; Bokkapittel, 2023)Å ættleie tyder å gje barn fødde utanfor ekteskap – såkalla uektefødde barn – arverett ved å «leie dei» inn i ætta.2 I landskapslovene kunne den ættleidde ta arv jamsides med den ektefødde, men etter kvart som kyrkja sitt syn på ekteskap vann fram gjennom mellomalderen, endra også synet på uektefødde barn seg. Kyrkja si ekteskapslære sette spor etter seg i alt lovverk, også i Landslova, og etter ... -
Økolandsby på norsk - samhandling med kommunen i to økolandsbyprosjekt på Østlandet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-18)Mens Danmark og Sverige tilsynelatende florerer med økolandsbyer, har vi i Norge hittil hatt svært få eller ingen litt avhengig av definisjon. I denne studien har jeg sett på Hurdalsjøen Økologiske Landsby som er i ferd med å etableres og på Bergan Økolandsby i Sauherad som er under planlegging. Jeg tar for meg samhandling mellom initiativtakere til økolandsbyen og kommunens administrasjon og ... -
Øksemateriale fra Troms og Finnmark, ca 1050-1900 evt : en handverksbasert gjenstandsanalyse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)Oppgaven ønsker å belyse økse- og bilematerialet fra Troms og Finnmark, og gi materialet en kontekstuell og funksjonell identitet. Gjennom dokumentering og gjenstandsanalyse settes øksene og bilene inn i en konkret sammenheng. Det er valgt å anvende håndverksterminologi på materialet, da dette bidrar til å sette øksene og bilene i en bredere fortolkningsramme. For å kunne belyse materialet har jeg ... -
Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-22)I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i ... -
Ølbølgen - Bråstopp?
(Chronicle; Kronikk, 2017-01-18) -
Ørnfløya 1. En pionertidslokalitet fra tidlig eldre steinalder på yttersida av Kvaløya i Troms
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-15)During the past couple of decades both research projects and rescue excavations have contributed considerably to our understanding of the early Older Stone Age pioneer settlement along the entire Norwegian coast. However, understanding of the pioneers along the coast between northern Nordland and Finnmark counties is still rather limited. Excavations have largely taken place on sites within the ... -
Τhe primitives of the lexicon: Insights from aspect in idioms
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12-14)This work discusses the primitives of the mental lexicon through exploring aspectual compositionality in VP idioms. A comparison between idiomatic VPs and their non-idiomatic counterparts is employed to show whether the determination of aspect in idioms is compositional in both the idiomatic and the non-idiomatic VPs. Aspectual mismatches across the two domains of interpretation are presented and a ... -
А. А. Масальская-Сурина и её воспоминания
(Chapter; Bokkapittel, 2019)A. A. Masalskaya-Surina and her memories. -
Аналитические прилагательные и аналитизм в современном русском языке
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)Краткое изложение Русский язык относится к синтетическим языкам, и грамматические значения слов выражаются в нем словоизменительными морфемами (Гак 1990). Однако многие лингвисты считают, что в русском языке наблюдается тенденция к аналитизму, где синтаксис играет более важную роль, чем словоизменение. Изменения в языковом строе ярче проявляются у имен (Бондаревский 2009). Принято считать, что ... -
Бесприставочные глаголы движения русского языка в прямом и переносном значении в аспекте преподавания норвежским учащимся = Et norsk klasseromsperspektiv på uprefigerte bevegelsesverb i russisk i direkte og overført betydning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-19)Глаголы движения являются одним из самых важных и древних глагольных образований, потому что движение – это наиболее распространённый процесс в жизни человека. В грамматике русского языка глаголы движения занимают центральное место и имеют важные грамматические и лексическо-семантические особенности. Тема «глаголы движения русского языка» остаётся на сегодняшний день одной из самых трудных тем ... -
Из рукописного наследия С. Н. Шиль: песни села Миленина Фатежского уезда Курской губернии
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2019) -
К проблеме «парадокс наблюдателя» и переключение кодов.
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2007) -
Культурно-экономическое развитие кольско-саамского сообщества и международное сотрудничество: проблемы и перспективы
(Conference object; Konferansebidrag, 2011) -
Лист Івана Зілинського до Олафа Брока: невідома сторінка українсько-норвезьких наукових стосунків
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020) -
Листи Івана Зілинського до Олафа Брока: невідома сторінка українсько-норвезьких наукових стосунків
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021)This article proceeds investigating the archive of the first Norwegian Professor of Slavic languages Olaf Broch and is particularly focused on several letters sent by the Ukrainian linguist Ivan Zilyns’kyi. It is known that the Norwegian professor Broch and Ukrainian student Zilyns’kyi met in Vienna in 1905, but it remained suprisingly unknown they corresponded for 43 years until now. These letters ... -
Многообразие управляемости природными ресурсами в Российской Арктике
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)У многих коренных народов Арктики есть более длительный опыт взаимодействия с местными природными ресурсами, чем у русских или других государственных народов. Какие именно подходы к управлению ресурсами и территорией существуют у коренных народов? В чем эти подходы отличаются друг от друга? В статье дается анализ отношений двух народов к управлению природными ресурсами на своей земле в условиях ...