• From Tools to Complexity?—A Systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Pre-service Teachers in Norway 

      Tveiterås, Nils Christian; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2022-05-27)
      In the last decades, the field of education has rapidly developed along with the development of digital technology. The recent COVID-19 pandemic has affected this development, leading to an educational revolution that involves the extensive use of online learning. This change makes it crucial to understand how teachers’ digital competence has developed along with this phenomenon, as well as how ...
    • Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning 

      Madsen, Siri Sollied; Unstad, Torstein; Tveiterås, Nils Christian; Dardanou, Maria; Habbestad, Helge; Kosner, Lukas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-08)
      Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at ...
    • Skolen og elevenes digitale hverdagsliv. En kvalitativ studie av elever og skolens mobiltelefonregler 

      Tveiterås, Nils Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne oppgaven tar utgangpunkt i diskusjoner om mobilforbud i skolen, skolens dannelsesoppdrag og sammenhenger mellom skole og hverdagsliv. Jeg har undersøkt hvordan skolen forholder seg til elevenes hverdagsliv i arbeidet med å forberede dem på livet i en stadig mer digitalisert verden, med vekt på elevenes opplevelse av mobilrestriksjoner og opplæring i digital kompetanse. Teoretisk knytter jeg ...