Now showing items 41-60 of 7335

    • Impact Assessments and Sámi Self-determination in the Násávárre case: a right or a privilege? 

      Toft, Jens (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)
      In 2004 the Chinese company Elkem proposed the construction of a quartz quarry on Násávárre in Rana Municipality, Norway. Their proposition entails severe implications for Norwegian and Swedish Sámi reindeer herding communities, who use the area of the mountain throughout the year. The conflicting interests required an evaluation of said implications. Commissioned by Elkem, Sweco Norway AS conducted ...
    • Decolonising Indigenous-state democratic dialogue. An analysis of the Sámi consultation process on the Norwegian Education Act 

      Slaviero, Anna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      This thesis examines the consultation process between the Sámediggi and the Norwegian government regarding the Education Act approved in 2023, adopting the Sámediggi’s perspective. Consultations are a central mechanism in international law for Indigenous peoples to influence decision-making processes and outcomes on matters that may affect their interests and cultures. However, there is a gap between ...
    • Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting 

      Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I den siste læreplanrevisjonen i det norske læreplanverket som kom i 2020, har samiske tema og perspektiv fått en sentral plass. Gjennom opplæringa skal alle elever få innsikt i samenes historie, språk, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Denne vektlegginga har også betydning for norskfaget, og i beskrivelsen av fagets relevans og sentrale verdier står det at faget “skal gi elevene innsikt i den ...
    • The effect of perception training on production and perception of English back vowels by German learners 

      Neumann, Fabian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      The present study investigates whether perception training with feedback can improve the production and perception of German native speakers, when they speak English. An online experiment with three training rounds was created, which all participants had to complete. Perception and production performance were tested before and after the training. The quantitative analysis showed no significant ...
    • Opplevelsesprodukter. En undersøkelse av hvorvidt opplevelsesprodukter blir bruk av nærområdet 

      Næsgård, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-15)
      I mars 2020 ble hele Norge snudd på hodet da koronapandemien slo ut og det ble satt i gang en rekke tiltak og nedstenging av landet. Dette førte til at reiselivsnæringen, nesten over natten, ble lagt øde. Alle kultur- og idrettsarrangement ble avlyst, 2 ukers karantene ved innreise til landet, barer, utesteder, og restauranter ble stengt. Titusener av reiser ble avlyst og hotellrom ble brukt til ...
    • En studie av gákti. En undersøkelse å se, sy, bære, og tolke gákti i duodji og dáidda 

      Larsen, Siri Mari Vitalis (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Gákti er en sentral rolle i samisk identitet og tilhørighet. Med røtter dypt forankret i samisk kultur og historie formidler gákti samisk stolthet og tradisjon gjennom generasjoner. I tillegg til sin betydning som klesplagg har gákti også funnet veien inn i samtidskunsten, hvor kunstnere som Gjert Rognli og Outi Pieski utforsker gákti sin rolle som et utrykk på identitet og kulturell arv. Tematisk ...
    • Samer langs Skagerrak. Frem til 1860-tallet, Oluf Rygh og kulturnasjonalismens inntog: En arkeologisk revurdering av tradisjon og metode i historiefagene i Norge 

      Aasberg, Åsmund Holsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-02)
      Denne oppgaven er en arkeologisk (dog tverrfaglig) kritikk og revurdering av stående historiefaglige metoder og tradisjoner, særlig knyttet stedsnavnsgranskning og historisk-/komparativ lingvistikk. Etter 50-år med nye funn, diskusjoner og tolkninger i arkeologifaget (i kombinasjon med en post-kolonialistisk avkledning av tidligere kulturnasjonalistiske utsagn og postulater i forskningslitteraturen) ...
    • Mellom dåpsbarn og konfirmant: Hva kan Den norske kirke gjøre for å gjøre dens tilbud mer attraktivt overfor dåpsbarn og deres familier i perioden mellom disse to milepælene? 

      Andersen, Bjørn Sørskot (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Målsetningen med oppgaven har vært: Gjennom å forstå hvordan barnefamilier som velger kirkelig barnedåp tenker om kirken og dens tilbud, identifisere tiltak som kan bidra til at dåpsfamilier i større grad benytter seg av kirkelige tilbud og aktiviteter etter gjennomført dåp. Dette er spesifisert nærmere i to forskningsspørsmål: 1. Hvordan ser foreldre som velger å døpe sine barn i Dnk på kirken, ...
    • Med blikk på inkludering: Samtaletrekk og læringsmuligheter i den matematiske samtalen 

      Midttun, Tonje Pettersen; Westermoen, Bente Nistad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Sammendrag Vårt fokus i masteroppgaven er hvordan læreres bruk av samtaletrekk i matematikksamtalen kan bidra til læringsmuligheter for alle. Vi ser på hva som kjennetegner elevenes læringsmuligheter og undersøker elevenes opplevelse av å være inkludert i matematikksamtalen når samtaletrekk benyttes. I det teoretiske rammeverket presenterer vi teori om matematiske samtaler og samtaletrekk, samt ...
    • GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject 

      Ingerøyen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ...
    • «Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad 

      Holst, Marianne Jentoft; Waltenberg, Indianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...
    • Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning 

      Kornør, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i ...
    • "Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse 

      Foshaug, Hedda Marie; Martnes, Silje Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant ...
    • Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet 

      Mathisen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført ...
    • Ivaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning? 

      Opdahl, Malen Nyheim; Johannessen, Synne Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ...
    • The Right to Education for Afghan Refugee Children in Iran: Barriers and Progress 

      Nateghi, Mojgan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-23)
      The crisis of displacement has resulted in a situation where numerous refugee children, including those, from Afghanistan residing in Iran are encountering obstacles when it comes to accessing education. Despite Iran’s stance towards welcoming Afghan refugees, there are still significant challenges in ensuring that these children have fair and inclusive opportunities for education. This qualitative ...
    • Folkeretten, Russland og NATO. Begrunnelser for bruken av væpnet makt 

      Børresen, Alexander; Haakafoss (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne oppgaven ser på hvordan Russland og NATO forholder seg til folkeretten ved begrunnelser for bruken av væpnet makt. Folkerettens rettsregler danner internasjonale normer som kan styre atferden til stater. Imidlertid så vil stater ofte velge å ignorere eller bryte med folkeretten når de ønsker det. Bruken av væpnet makt mot andre stater er et av de mest alvorlige bruddene under folkeretten, og ...
    • La masculinidad y sus fronteras en el Perú. Análisis de una trilogía documental de Mikael Wiström. 

      Mauricio Becerra, Jeanette Lisseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-28)
      Este trabajo discute los límites de las masculinidades en la trilogía de documentales sobre el Perú realizados por el director de cine sueco Mikael Wiström entre 1990 y 2010: La otra orilla (1992), Compadre (2004) y Familia (2010). En ellos Wiström sigue la vida de una familia de migrantes andinos en Lima en diferentes periodos de su vida para mostrar los conflictos sociales y personales de sus ...
    • Lyden av historie. En analyse av Karpes tekster som eksistensiell historiebruk. 

      Judin-Francis, Nilaksan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne avhandlingen handler om hvordan Karpe bruker egne livshistorier i musikken sin. Empirien i avhandlingen baserer seg på tre kvalitative analyser av tre sangtekster. Jeg har analysert disse tre sangtekstene som eksistensiell historiebruk, og sett på hvordan Karpe former og formidler identitet og kollektive minner gjennom tekstene. Gjennom analysen får vi innsyn i Karpes historiebevissthet, det ...
    • Statspolitiets største problem: flyktningetrafikken sin innvirkning på Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik 

      Smith, Ole Andreas Myhrer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne masteroppgaven tar for seg utviklingen av flyktningetrafikken, som et sikkerhetsproblem for den tyske okkupasjonsmakten. Studien fokuserer på hvordan dette påvirket Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik sine strukturer, arbeidsmåter og samarbeid. Oppgaven tar for seg hvilke hendelser som var med på å endre sikkerhetsvurderingen. Gjennom denne utviklingen ser oppgaven på hvilken fordeling ...