Now showing items 41-60 of 7789

    • Fellesskap på norsk: Frihetens demokratisering og den norske modellen 

      Aakvaag, Gunnar Colbjørnsen (Chapter; Bokkapittel, 2024-06-25)
      I Norge står fellesskap sterkt som ideal. Når norske samfunnsmedlemmer møter utfordringer som koronaepidemi, finanskrise, eldrebølge, økende sosial ulikhet og miljøtrusler, er det «fellesskapet» som er truet. Og når de skal løse problemer, er det gjerne «fellesskapet» som skal stille opp. Men hva med fellesskap som realitet. Finnes det et norsk fellesskap? Eller er det bare ideologisk retorikk og ...
    • Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum 

      Karlsen, Bente; Dardanou, Maria; Wiik, Miriam (Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)
      This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ...
    • The Lesson of Khaufpur and Morichjhãpi: Temporal Finitude and the Urgency of Environmental Justice in Indra Sinha's Animal's People and Amitav Ghosh's The Hungry Tide 

      Lia, Edvard (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      This essay examines how two contemporary novels written by Indian authors, Amitav Ghosh’s The Hungry Tide (2004) and Indra Sinha’s Animal’s People (2007), elucidate the temporal dimension of environmental justice—through both the incremental aspect of environmental degradation and the urgency of trying to remedy such processes of slow violence. The novels use two environmental atrocities—the Morichjhãpi ...
    • Innsikt i problemløsing og utforsking 

      Haavold, Per Øystein; Stenberg, Eirin Utsigt (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser ...
    • Utforskende undervisning og læringsmål: Taxicab-geometri 

      Haavold, Per Øystein; Pedersen, Ida Friestad (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      At det er en sammenheng mellom hva som står i læreplanen og det som skjer i klasserommet kan framstå som innlysende. Læreplanverket er jo tross alt forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen. Men om vi ser litt nærmere på denne sammenhengen er det ikke bare innholdet i opplæringen som påvirkes. Selve undervisningsformen og hvordan elevene jobber med innholdet kan også ...
    • Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet belyses vilkår, utfordringer og muligheter for samspill mellom teori og praksis i matematikkdidaktikk, der målet er å utvikle matematikkundervisningen i skolen. Dette gjøres ut fra analyser og erfaringer fra et større forsknings- og utviklingsprosjekt, SUM – Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning. Prosjektet omhandlet implementering av utforskende matematikkundervisning ...
    • Effekten av utforskende undervisning 

      Haavold, Per Øystein; Roksvold, Jan Nyquist (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå ...
    • Utforskende undervisning - fra teori til praksis 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, ...
    • Kosovo’s Legitimacy Paradox and the Role of Emotions in International Law 

      Rossi, Christopher Robert (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      As of September 2021, Kosovo’s political elite, many of them war heroes from the 1998 campaign against the Former Yugoslavia, are now facing charges of war criminality at Kosovo Specialist Chambers (KSC), a hybrid court in The Hague. These proceedings comprise the next revolution of Kosovo’s indeterminate post-war status as a quasi-state, as it is not fully recognised as a state by the international ...
    • Natur, Wille zur Macht und was über sie hinausweist 

      Himmelmann, Beatrix (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Can and Should Human Beings Be Translated ‘Back Into Nature’? Nietzsche sets himself a “strange and insane task,” viz. “to translate the human being back into nature.” He claims that we are in dire need of arranging our lives more appropriate to nature into which we belong. Nietzsche considers it crucial to recognise the will to power as the one principle that guides all living things and thus also ...
    • Nietzsche über Moral und Moralismus 

      Himmelmann, Beatrix (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Nietzsche on Morality and Moralism. If moralism is understood as behaviour that applies moral criteria where they have no business, then moralism is a major issue for Nietzsche. However, he not only rejects moralism and moralising in the sense just outlined. In addition, morality itself and as such becomes a problem for him. Nietzsche argues that the confusion regarding the scope of moral norms, ...
    • Document and Documentation: The importance of a complementary approach 

      Skare, Roswitha (Conference object; Konferansebidrag, 2023-08-30)
      Purpose - The purpose of this study is to show that the neo-documentary – or complimentary – approach in Library and Information Science by no means is conservative, but highly necessary also in today's digitized media landscape. An example from a digitized photo archive is chosen to demonstrate the importance of a complimentary analysis that considers both material aspects as well as social and ...
    • The public library of the future – what will we use the physical library for? 

      Skare, Roswitha (Conference object; Konferansebidrag, 2024-12-13)
      This article examines the future challenges facing Norwegian public libraries in light of legislative changes and evolving societal needs. Since the Public Library Act of 1986, with updates in 2014, libraries are mandated to be accessible cultural and educational centers. The 2019 national library strategy further emphasizes their role in public enlightenment and community engagement, particularly ...
    • Document theory 

      Skare, Roswitha (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      The chapter gives a general overview of the historical development of theoretical reflection on documents and the formulation of document theories. The Latin documentum and the use of the concept of documents in European state bureaucracy from the seventeenth century onwards is taken as a starting point for the chapter. The first interest in document theory was a professional one and can be observed ...
    • Gender awareness and feminist approaches in dementia studies 

      Lotherington, Ann Therese (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Feminist approaches are critical. They explore inequality, oppression, and power dynamics to enable conceptual or social transformation. They recognise gender, race, ethnicity, class, sexual orientation, and other differentiating categories as intertwined in ongoing processes of becoming of individuals and societies. Hence, understanding such complexity is a paramount demand to critical research ...
    • Lytting i barnehagen 

      Nordli, Ingrid Cathrin; Skog, Kristian (Book; Bok, 2024)
    • Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse 

      Bjørkli, Siv Anita; Isaksen Finstad, Stina; Masdalen Bakken, Ann Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende ...
    • Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk? 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Dette kapittelet handler om barnevernets arbeid med den samiske befolkning i Norge. Målsettingen med kapittelet er å vise rettighetene som samiske barn og samiske familier har som urfolk, og drøfte hvordan barnevernet kan ta hensyn til urfolksrettighetene i sitt arbeid.
    • Blinde flekker? Om læring i norsk universitets- og høgskolepedagogikk 

      Opdal, Pål Anders (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-21)
      This article is an analysis of “the learning focus“ currently prevalent in Norwegian higher education pedagogy. Starting from the fact that learning plays a dominant role in the said context, the article investigates which problems, if any, this entails. The question asked in the paper is whether “the focus on learning“ implies blind spots and, if so, at what cost. Results in this connection are ...
    • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 sider 

      Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug; Andersen, Fred Carlo (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Denne sluttrapporten fra prosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen (20202024), som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, oppsummerer prosjektets resultater og fremmer anbefalinger til Utdanningsdirektoratet knyttet til videreutvikling av de eksisterende lederutdanningene og som kilde til utforming av fremtidige utdanninger, evalueringer og eventuelle andre tilbud.