Show simple item record

dc.contributor.advisorAamold, Svein
dc.contributor.authorDomaas, Andrea Klemetzen
dc.date.accessioned2023-08-23T09:20:43Z
dc.date.available2023-08-23T09:20:43Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske utfoldelse gjennom nesten 40 år, og den samiske kunstens stadige fornyelse. Vi ser en evig vilje til dialog med internasjonale strømninger, andre kunstnere, samt en dialog med sitt eget kunstnerskap. Temaene som dukker opp i disse verkene er både knyttet til kunstneres bakgrunn og kultur, hennes forhold til natur og personlige opplevelser, men også maleriets egenskaper. Persen beveger seg mellom det figurative, det geometriske og lyriske abstrakte maleriet. Hun beveger seg mellom det samiske og det norske samfunn med sin samiske bakgrunn og vestlige kunstutdanning. For å fremheve disse aspektene blir Nils-Aslak Valkeapää og Jakob Weidemann trekt inn. Valkeapää var, og er, en viktig skikkelse for samisk revitalisering, både innen joik, litteratur og kunst. For de nye samiske kunstnerne som begynte sine karrierer på 1970-tallet ble han en viktig støttespiller og inspirasjonskilde. I Norge hadde Weidemann posisjonert seg som en av de ledende kunstnerne i etterkrigstiden, da han brakte med seg et internasjonalt abstrakt formspråk og klarte å gjøre det om til norsk kunst. På mange måter omveltet han og revolusjonerte den norske kunstarenaen, slik Persen gjorde det abstrakte maleriet til en del av samisk kulturarv. Hun har gjennom sitt kunstnerskap åpnet grensene for hva samisk kunst kan være.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30226
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKVI-3900
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Moderne kunsthistorie: 129en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History of art: 120::Modern history of the arts: 129en_US
dc.subjectSynnøve Persenen_US
dc.subjectSamisk Kunsten_US
dc.subjectSamisk revitaliseringen_US
dc.subjectMázejouavkuen_US
dc.subjectNils-Aslak Valkeapääen_US
dc.subjectJakob Weidemannen_US
dc.titleEn kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)