Show simple item record

dc.contributor.advisorPer Øystein, Haavold
dc.contributor.authorLeitring, Jonas
dc.contributor.authorEngebretsen, August
dc.date.accessioned2023-08-24T05:40:02Z
dc.date.available2023-08-24T05:40:02Z
dc.date.issued2023-05-11en
dc.description.abstractDette masterprosjektet har undersøkt bruken av utforskende matematikk blant norskematematikklærere i norsk grunnskole. Årsaken til at dette ble undersøkt, er det økte fokuset utforskende matematikk har fått innen utdanningspolitikken, hvor både lærerutdanning og gjeldende læreplan legger vekt på dette. Studien er kvantitativ, og ble gjort ved å benytte et digitalt spørreskjema hvor tilfeldig utvalgte matematikklæreres egen undervisningspraksis ble belyst ved at lærerne selvrapporterte undervisningsadferden sin. Studiens spørreskjema innehold også spørsmål/påstander som hadde til hensikt å gi et innblikk i lærernes bakgrunn og holdninger, for å videre undersøke sammenhenger mellom dette og eventuell bruk av utforskende undervisning. Studiens funn viser at norske grunnskolelærere selv mener at de benytter utforskende matematikkundervisning. Dette står i kontrast til den historiske beskrivelsen av den norske matematikkundervisningen. De mest signifikante påvirkningene på bruken av utforskende matematikk later til å være antallet studiepoeng i matematikk, ansiennitet, et utforskende syn på hvordan matematikkundervisningen burde bedrives, og et opplevd fravær av hindringer. Resultatet av studien tilsier likevel at matematikklærerne ønsker å benytte utforskende undervisning i større grad enn hva de faktisk gjør, hvor bruken av utforskende undervisning ligger på et middels nivå. Det er derfor et spørsmål om utforskende undervisning muligens ikke foregår på grunn av, men heller på tross av rammeverket for undervisningen. Majoriteten av studiens respondenter rapporterte samtidig at de ikke var særlig påvirket av studiens utvalgte hindringer. Dette kan indikere at det eksisterer andre opplevde hindringer, som studien ikke har tatt hensyn til. Samlet sett indikerer studiens funn at den norske matematikkundervisningen i grunnskolen beveger seg i retning av utforskende undervisning. Gitt at det er ønskelig å fortsette denne trenden, virker det avgjørende å fortsette den faglige kompetansehevingen blant matematikklærerne, i tillegg til å sørge for at lærerne opplever at rammeverket for undervisningen legger til rette for utforskende undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30248
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectLER-3903-1en_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleEn surveystudie av læreres bruk av utforskende matematikkundervisningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)