dc.contributor.advisor | Roksvold, Jan Nyquist | |
dc.contributor.advisor | Geisler, Felix Christian | |
dc.contributor.author | Eggen, Silje Førstemann Nilsen | |
dc.contributor.author | Nikolaisen, Fredrik Johan | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T05:56:45Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T05:56:45Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en studie som benytter seg av kvantitative og kvalitative metoder. Studien dreier seg om undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching, og undersøker effekten av undervisningsmetoden på en 7.klasse. Problemstillingen er Hvilken effekt og påvirkning har Just-in-Time Teaching på en 7.klasse i matematikk? Og det har i tillegg blitt anvendt to forskningsspørsmål for å besvare denne problemstillingen. Kan bruken av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching- (1) føre til økning i målt læring? og (2) øke den muntlige aktiviteten i testgruppen?
Just-in-Time Teaching har som hensikt å knytte arbeid elevene gjør hjemme med det som skjer i klasserommet. Dette gjøres ved at elevene blir gitt en oppgave som ideelt skal være gjennomført inntil 2 timer før undervisning. Lærer bruker svarene for å forme undervisningen etter elevenes behov, og dermed lettere kunne kartlegge misoppfatninger eller interessante strategier og løsninger. Dette skal stimulere til økt muntlig aktivitet, og viktigst av alt, økt læring. Just-in-Time Teaching har tidligere kun blitt brukt på universitetsnivå, men vi vil nå teste undervisningsmetoden på et lavere klassetrinn.
Metodene som er brukt for å besvare problemstillingen er kvasieksperiment og observasjon av to 7.klasser der en gruppe fungerer som testgruppe og den andre som kontrollgruppe. Det ble utført før-test og etter-test i begge gruppene, og testgruppen ble observert. Gruppene besto av ca. 10 elever i hver gruppe.
Resultatene fra denne studien viser at bruk av Just-in-Time Teaching ikke fører til en signifikant økning i læringsvekst, men at det kan være en god metode for å inkludere formativ vurdering i undervisningen. I forhold til den muntlige aktiviteten kan man kun se tendenser til endring. Studien vil ikke være nok til å utelukke at Just-in-Time Teaching har en positiv effekt på læringsvekst og muntlig aktivitet innenfor matematikk faget. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30270 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Just-in-Time Teaching | en_US |
dc.subject | Formativ vurdering | en_US |
dc.subject | Muntlig aktivitet | en_US |
dc.subject | Brøk, desimaltall og prosent | en_US |
dc.subject | t-test | en_US |
dc.subject | Normalisert læringsvekst | en_US |
dc.subject | Endringsarbeid | en_US |
dc.title | En kvantitativ- og kvalitativ analyse av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |