Show simple item record

dc.contributor.advisorØie, Vibeke
dc.contributor.authorKarlsen, Karl Martin Myrvoll
dc.date.accessioned2023-08-24T05:59:08Z
dc.date.available2023-08-24T05:59:08Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de praktisk jobber med kritisk tenking og om de har et inntrykk av at kritisk tenking er en kompetanse som er i endring hos elevene. Oppgaven presenterer tidligere forskning, relevant teori rundt kritisk tenking, metodiske valg for hvordan jeg har gjennomført intervju og analyse av datamaterialet. Analysen tyder på at lærerne har god begrepsforståelse av kritisk tenking i læreplanverket, og at de bruker denne forståelsen godt gjennom sine didaktiske valg i undervisning om kritisk tenking. Den ene læreren vektlegger særlig muntlig aktivitet og felles refleksjon for å lære elevene hva som ligger i det å kunne tenke kritisk. Den andre læreren bruker også mye muntlig aktivitet, og legger i tillegg vekt på kritisk tenking under tekstarbeid og det å bruke kritisk tenking som et underordnet tema for undervisningen. Lærerne har begge inntrykk av at kritisk tenking er en viktig kompetanse for fremtiden, og at samfunnets endringer og den kontinuerlige digitale utviklingen påvirker elevenes kompetanse i kritisk tankegang.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30274
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectKritisk tenkingen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectKritisk literacyen_US
dc.title''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella''en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)