Show simple item record

dc.contributor.advisorLundvoll Warth, Line
dc.contributor.authorJohansen, Torunn
dc.date.accessioned2023-08-25T06:01:46Z
dc.date.available2023-08-25T06:01:46Z
dc.date.issued2023-05-13en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i pedagogikk undersøker barnehagelektorene i barnehagestiftelsen Kanvas sine egne opplevelser av hvordan deres stilling bidrar til at de får brukt sin masterkompetanse, samt hvordan barnehagelektorene opplever at deres masterkompetanse påvirker personalet og det pedagogiske arbeidet. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever barnehagelektorer at de bidrar til kvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen?» I denne studien er profesjonsteori et sentralt teoretisk tema. Der jeg benytter litteratur fra Molander & Terum og Hennum & Østrem for å undersøke hvordan barnehagelektorstillingen kan bidra til å utvikle barnehagelærerprofesjonen. Videre består studiens rammeverk av teori knyttet til den lærende organisasjon og profesjonsveiledning, der Senge og Bjerkholt sine definisjoner er benyttet. I studien har jeg benyttet kvalitative metoder. Jeg gjennomførte seks individuelle intervjuer med barnehagelektorer i Kanvas over Teams. Empirien er analysert med en refleksiv tematisk analyse, ved hjelp av NVivo. Funn i studien viser at på bakgrunn av at barnehagene er av ulik størrelse, har ulike behov og barnehagelektorene har ulike masterutdanninger er det ulikt fra barnehage til barnehage hvordan barnehagelektorstillingen i Kanvas brukes. Barnehagelektorene i studien opplever at masterkompetansen kommer mer til rette i sin stilling som barnehagelektor. En av grunnene er fraværet av avdelingsansvar, som bidrar til en tydeligere arbeidsfordeling mellom pedagogisk leder og barnehagelektor. Barnehagelektorene i de ulike Kanvas barnehagene viser til flere av de samme ansvarsområdene, der veiledning og kompetanseutvikling av hele personalgruppen er sentral. Veiledningen bidrar til viktige refleksjoner og kritisk granskning av den pedagogiske praksisen. Et sentralt funn er at det er utfordringer knyttet til å øke andelen pedagoger uten å justere på grunnbemanningen. Flere pedagoger i barnehagen betyr flere timer i uken der det er færre voksne til stede sammen med barna, dette på grunn av plantid. Det er derfor behov for politiske tiltak for å sikre at flere pedagoger i barnehagen ikke skal påvirke de voksnes mulighet til å imøtekomme barnas behov.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30349
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleBarnehagelærere med masterutdanningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)