Show simple item record

dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorSamuelsen, Marius Riise
dc.contributor.authorSimonsen, Sandra
dc.date.accessioned2023-08-25T06:36:22Z
dc.date.available2023-08-25T06:36:22Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Hensikten med studien er å undersøke hvordan et utvalg på tre lærere underviser for å utvikle kritisk literacy som kompetanse og ferdighet. For å undersøke dette, har det blitt sett på hvilke spørsmål lærerne stiller i undervisning. Refleksjoner rundt deres egen undervisningspraksis som kan utvikle kritisk literacy har også blitt undersøkt. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke spørsmål stiller tre lærere i norskundervisning, og hvilke refleksjoner har de om undervisningspraksis som utvikler kritisk literacy? Problemstillingen tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: (1) Hvilke typer spørsmål stiller tre lærere i to undervisningsøkter der teamet er “vær kritisk”? (2) Hvordan forstår lærerne begrepet kritisk literacy? Og (3) Hvilke ressurser mener lærerne er egnet for å utvikle kritisk literacy? Med en kvalitativ tilnærming, har vi innhentet data gjennom observasjon og intervju av tre ungdomsskolelærere. Vi har observert lærerne i to undervisningsøkter hver, med fokus på hvilke spørsmål de stilte. Deretter har vi gjennomført et gruppeintervju med de samme lærerne. I gruppeintervjuet har vi hatt fokus på lærernes refleksjoner om hvordan de forstår kritisk literacy, hvilke ressurser som er godt egnet i undervisningen, og hvilke spørsmål de vektlegger for å utvikle kritisk literacy Funnene fra denne studien viser at lærerne stiller flere ulike spørsmål i undervisningen som kan bidra til å utvikle kritisk literacy. Andelen tekstrelaterte og tekstavhengige spørsmål varierer fra lærer til lærer, og vektlegges ulikt. Spørsmål lærerne stiller til tekster, er avhengig av hvilke tekster de jobber med. Lærerne er også opptatte av å stille åpne spørsmål for å legge til rette for refleksjon. Funn fra intervjuet viser at lærerne har en bred forståelse av kritisk literacy. Det fremkommer ulike elementer knyttet til hva begrepet innebærer og hva som skal til for å fremme kritisk literacy. Det blir benyttet både bøker og digitale ressurser i undervisningen. Likevel kobles kritisk literacy i stor grad til det digitale samfunnet, der ressurser som sosiale medier og internett-tekster blir trukket frem som særlig viktig for å utvikle kritisk literacy.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30378
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectKritisk literacy, digitalisering, kjerneelement, spørsmål, undervisningen_US
dc.titleKritisk literacy i norskfaget. En kvalitativ studie om hvilke spørsmål et utvalg lærere stiller i undervisning, og deres refleksjoner knyttet til egen undervisningspraksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)