Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjøru, Anne Mette
dc.contributor.authorGundersen, Marlene S.
dc.date.accessioned2023-08-25T06:44:21Z
dc.date.available2023-08-25T06:44:21Z
dc.date.issued2023-05-10
dc.description.abstractGjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne undersøkelsen er å bevisstgjøre samfunnet om det har blitt bedre eller ikke. For å få et bredere innblikk i situasjonen har jeg undersøkt med utgangspunkt i tre ulike perspektiv som likevel er tett på rundt elever: lærer-, ekspert-, og foreldreperspektiv. Problemstillingen min er: Hvordan oppleves skolenes kompetanse til å ivareta elever med stort læringspotensial, sett fra flere perspektiver? For å få et helhetlig bilde av situasjonen har jeg utarbeidet fem forskerspørsmål i hovedsak har vært rettet mot lærere for å få et innblikk i deres opplevelser når det gjelder elever med stort læringspotensial. Spørsmål 1 og 3 hadde jeg formulert med i intervjuguiden til ekspertene. Dette er mine forskerspørsmål: 1. Hvilke erfaringer har lærere med elever med stort læringspotensial, og hvordan oppdager de disse elevene? 2. Hvordan imøtekommer lærere elever med stort læringspotensial, og hvordan differensierer de opplæringen slik at elevene får utnyttet sitt potensiale? 3. Hvorfor er det så mange elever med stort læringspotensialet som ikke oppdages i løpet av skolegangen? 4. Har lærere erfaringer med at elever med stort læringspotensial har fått benyttet sin rett til spesialundervisning om ordinær undervisning ikke gir godt nok læringsutbytte? 5. Hva savner lærere i forhold til elever med stort læringspotensial? Jeg har gjort studiet ut ifra et kritisk vitenskapelig ståsted, og med ulike metoder som spørreskjema med åpne spørsmål til lærere, semistrukturert intervju av ekspertene, og uformelle samtaler med foreldrene. Resultatene mine viser at lærer opplever manglende kunnskap og kompetanse rundt elever med stort læringspotensial, og foreldrene at i undersøkelsen ikke opplever å bli imøtekommet av skolen. Ekspertene etterlyser mer kunnskap og kompetanse også på systemnivå. Konklusjonen er at skolene i Norge ennå har en lang vei å gå for å være av verdi for elever med stort læringspotensial.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30381
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleElever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)