dc.contributor.advisor | Løkholm Ramberg, Ingri | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie | |
dc.contributor.author | Hansen, Vilde Elise | |
dc.contributor.author | Bjørgo, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:55:47Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:55:47Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere har erfart med bruk av fysisk aktiv læring (FAL) i den første leseopplæringen. Denne studien bygger på et helhetlig og sosiokulturelt læringsperspektiv. Nasjonale og internasjonale føringer for inkludering av bevegelse og fysisk aktivitet i skolen skal sørge for at elevene gis glede, mestring, opplevelser, tilhørighet, sosialt samvær og mulighet for utfoldelse ut fra egne forutsetninger. Det finnes forholdsvis lite forskning eksplisitt rettet mot bruk av fysisk aktivitet i den første lese- og skriveopplæringen. Gjennom økt kunnskap om FAL fra et norskfaglig perspektiv på begynneropplæringen, er denne studien ment som et bidrag til feltet. Empirien i studien er innhentet gjennom semistrukturerte og individuelle dybdeintervju av fem lærere med variert tid som yrkesaktiv og som har erfaring med FAL i den første leseopplæringen. Med utgangspunkt i empirien har vi utarbeidet en aktivitetsbank med fysiske aktiviteter i den første leseopplæringen. Aktivitetsbanken vil være et praktisk bidrag til lærere i begynneropplæringen.
Ut fra en kombinasjon av refleksiv tematisk analyse (RTA) og stegvis-deduktiv induktiv strategi (SDI) er det gjort følgende funn: Læreres forståelse av FAL-begrepet er varierte og uklart avgrenset. En årsak til dette kan komme av at begrepet er forholdsvis nytt, og litteraturens definisjoner kan oppfattes som vage. Både utfordringer og muligheter med bruk av FAL som lærerne trekker fram sees på et generelt grunnlag, og kan ikke utelukkende sees fra et norskfaglig perspektiv. Mangel på ressurser som tid, tilgang på undervisningsmateriell og rom er de mest fremtredende utfordringene lærerne nevner. Også voksenressurser og organisering, samt andre, ukjente rutiner og rammer ved FAL er betydningsfulle utfordringer for lærerne. Mulighetene lærerne trekker fram ved bruk av FAL kan sees i lys av tilpasset opplæring. Én mulighet som er spesifikt knyttet til leseopplæringen er synliggjøring av lesingens nytteverdi og relevans. Det diskuteres en mulig sammenheng mellom en vid forståelse av FAL-begrepet, og at muligheter og utfordringer med FAL i stor grad er generelle for alle fag. For å imøtekomme nasjonale og internasjonale helseråd om fysisk aktivitet hos barn og unge, er en oppfordring å fortsette kunnskapsutviklingen på området for å kunne gi begrepet et tydeligere innhold, samt utvikle undervisningsmateriell og slik gjøre FAL mer tilgjengelig for lærere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30390 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | En bevegelig leseopplæring | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |