Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLundvoll Warth, Line
dc.contributor.authorØkland, Fredrik Carstensen
dc.date.accessioned2023-08-25T11:34:56Z
dc.date.available2023-08-25T11:34:56Z
dc.date.issued2023-05-14
dc.description.abstractMasteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan samarbeidet mellom skolen og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fungerer med mål om å legge best mulig til rette for barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker opplevelser de ansatte i PPT og i skolen har overfor hverandres samarbeid. Studiens problemstilling er: «Hvilke faktorer muliggjør og begrenser samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten?» Teorigrunnlaget i oppgaven er forankret med tanke på hvordan et samarbeid mellom to organisasjoner fungerer best mulig med teori fra Glavin, Erdal, Lauvås, Wenger m.fl. Rammeverket for teorien omhandler faktorer som skal til for et vellykket samarbeid, slik som Glavin og Erdal sine 11 kriterier for et godt samarbeid og Lauvås sine meninger om avklarte roller og forventinger. I tillegg belyses viktigheten av kompetanse, samtidig som jeg bruker Wenger sin teori «praksisfellesskap» om hvordan man kan lære av hverandre i et fellesskap. Det er gjennomført åtte individuelle intervjuer som fordeler seg med fire intervjuer av ansatte i PPT og fire intervjuer av ansatte i skolen. Intervjuene er blitt gjort på to forskjellige skoler og to forskjellige PPT-kontorer. I PPT er det rådgivere og én leder som er litt intervjuet, mens det er lærere og en spesialpedagog lærer som er intervjuet i skolen. Datamaterialet jeg har innhentet, er analysert med en tematisk tilnærming. Funn viser at det som muliggjør samarbeidet er møtene partene har sammen, forståelsen av at de jobber sammen mot et felles mål, og at de har de samme målene å gå etter. Det som begrenser samarbeidet er mangel på tid, betydningen av kompetanse, og forståelsen av hvordan systemet kan fungere best mulig. Til slutt viser funnene at det som både muliggjør og begrenser samarbeidet er kommunikasjon, struktur, relasjon, anerkjennelse og ulike forutsetninger i det tverrfaglige samarbeidet. Det ligger et stort ansvar på både skolen og PPT i den forstand at barn og unge er avhengige av dem som aktører til å vokse opp og for å få et godt opplæringstilbud. Et velfungerende samarbeid vil føre til at organisasjonene kan utvikle seg til å gjøre den allerede gode jobben de gjør, enda bedre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30439
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectPED-3900en_US
dc.titleEn kvalitativ studie av samarbeidet mellom skolen og PP-tjenestenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)