Show simple item record

dc.contributor.advisorJohnsen, Jan-Are Kolset
dc.contributor.advisorNermo, Hege
dc.contributor.authorGoll, Julie Katrine Bjørnskov
dc.contributor.authorByggmästar, Anna Elisabet
dc.contributor.authorArnesen, Stine
dc.date.accessioned2023-08-31T09:34:32Z
dc.date.available2023-08-31T09:34:32Z
dc.date.issued2023-05-02en
dc.description.abstractSammendrag Hensikt: Denne masteroppgaven har tatt sikte på å utforske tanker og erfaringer tannleger har om pasienter som benytter seg ulikt av tannhelsetjenesten (THT) og hva som er viktig for tannlegen for å oppnå gode relasjoner med pasienter. Oppgaven har tatt et eksplorativt blikk på tematikken. Metode: Det ble benyttet kvalitativ forskningsmetode, tematikken ble utforsket gjennom semistrukturerte intervju med tannleger og deretter systematisk tekstkondensering for å analysere intervjuene. Resultater: Tre overordnede resultatkategorier framkom av analysen: 1) Faktorer som kan påvirke pasienters benyttelse av THT. 2) Tannlegens relasjon til pasienter. 3) Egenskaper tannlegen bør ha. I den første kategorien reflekterte respondentene rundt ulike faktorer som kunne påvirke pasienters bruk av THT. Det kom fram at faktorer som tanker og følelser hos pasientene opplevdes som mer håndterbare for tannlegen, sammenlignet med økonomiske og tidsmessige utfordringer. Av den andre kategorien var det tydelig at det var viktig for tannlegen å ha en god relasjon til pasienten. I tredje kategori kom det fram flere egenskaper knyttet til blant annet teoretiske, praktiske- og medmenneskelige egenskaper. Konklusjon: Vi fant at respondentene i stor grad hadde like oppfatninger av hva som kunne påvirke benyttelse av THT. Respondentene hadde stort fokus på å etablere gode relasjoner med pasientene. Den profesjonelle relasjonen viste seg å kunne være grunnlag for utfordring i den kliniske hverdagen. Oppgaven har bidratt til å belyse tanker og erfaringer med pasienter som benytter seg ulikt av THT, men videre forskning på feltet er nødvendig for å kunne trekke klare konklusjoner. Nøkkelord: Tannlege, tannhelsetjeneste, Norge, kvalitativ metode, systematisk tekstkondensering, relasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30580
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDODO-3901
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830::Andre kliniske odontologiske fag: 849en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical dentistry disciplines: 830::Other clinical dentistry disciplines: 849en_US
dc.titleTannlegers tanker og erfaringer i møte med pasienter som benytter seg ulikt av tannhelsetjenestenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)