Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredriksen, Sven-Tore Dreyer
dc.contributor.authorKassah, Bente Lind
dc.contributor.authorTingvoll, Wivi-Ann
dc.date.accessioned2023-09-14T14:03:49Z
dc.date.available2023-09-14T14:03:49Z
dc.date.issued2011-02-11
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til studentenes erfaringsverden. Det sentrale i diskusjonen er hvordan man kan skape forståelse og interesse for forskningsmetodenes betydning i kunnskapsutvikling og fagutøvelse. Diskusjonen omhandler læringsprosesser og sosiale konstruksjoner, taus kunnskap og verbalisering av minner, fra teoretisk innføring til praktisk anvendelse, samt reviewmetodikk som kommunikasjonsform. I diskusjonen benyttes empiriske funn fra et undervisningsprosjekt om kvalitative forskningsmetoder i en helsefaglig videreutdanning. De empiriske funnene benyttes som illustrasjoner i diskusjonen.en_US
dc.identifier.citationFredriksen SD, Kassah Bll, Tingvoll W. Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag. UNIPED. 2011;34(4):49-57en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 877361
dc.identifier.doi10.18261/ISSN1893-8981-2011-04-04
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30998
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleUndervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefagen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)