Show simple item record

dc.contributor.advisorEnoksen, Elisabeth
dc.contributor.authorSætre, Mats Steinsvåg
dc.date.accessioned2023-09-18T12:31:08Z
dc.date.available2023-09-18T12:31:08Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractI denne studien undersøkes lærere i friluftslivsfag ved Knut Hamsun videregående skole sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. Studien har tatt for seg hva som fremmer og hemmer det samiske perspektivet, rammebetingelsene lærerne må forholde seg til og hva lærerne helt konkret gjør for å implementere det samiske perspektivet i undervisningen. Studiens vitenskapsteoretiske posisjon har et humanistisk virkelighetssyn og sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn med en utforskende tilnærming forankret i den kvalitative samfunnsvitenskapelige metoden. Dataen er innhentet ved semi-strukturerte intervju av strategisk utvalg av fem friluftslivslærere. Gjennom den stegvis-deduktive- induktive metoden (SDI) har det analytiske arbeidet vært empirinært (Tjora, 2021). Funnene i studien viser at lærerne i friluftslivsfag deler flere utfordringer. Erfaringene til lærerne harmonerer med de teoretiske argumentene hvor kompetansemangel og rammebetingelsene gjør dette utfordrende. Funnene viser at læreplanen i friluftslivsfag, lærernes utgangspunkt, læremidler og ressurser rundt er utfordringer. Likevel viser funnene at det samiske perspektivet er til stede i friluftslivsfag og at de har ideer og ønsker for å inkludere perspektivet ytterligere. Studien viser at arbeidsformer i friluftsliv er egnet for å inkludere samiske perspektiver som kan bidra til måloppnåelse om samisk innhold i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31074
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDIDR-3901
dc.titleFriluftslivlærere sine erfaringer med samiske perspektiver i undervisningen. En kvalitativ studie fra Knut Hamsun videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)